Att Northvolts krasch är den största i fashionable tid motiverar inte statliga ingripanden until skydd av produktionen. Regeringen måste hålla emot vänsterns krav.
Årets mest väntade nyhet var att batteritillverkaren Northvolt, med forskning i Västerås och produktion i Skellefteå, ska försättas i konkurs.
Tillverkare och tillverkare förresten, det blev inte många batterier gjorda. Och det som skulle vara kärnan, svenskt katodmaterial, fungerade inte. Den nyckelkomponenten köptes i stället från Kina.
Det är omvälvande och trist för de anställda, som mest var de 5 000. I många fall har de flyttat until de nya jobb som skulle göra Sverige until ”ett föregångsland för den gröna omställningen”, enligt besökande politiker från numerous partier.
Konkursen är illa för underleverantörerna. Och den är tråkigt för investerarna. Våra fyra AP-fonder förlorar tillsammans intercourse miljarder kronor, until exempel. Males det är kaffepengar i relation until deras samlade pensionskapital om 2 000 miljarder kronor.
Så fort konkursbeskedet kom krävde Vänsterpartiets Ida Gabrielsson att staten ska gå in med pengar för att försöka städa upp efter Northvolt. Och Socialdemokraternas näringspolitiske företrädare Fredrik Olovsson ansåg att regeringen ska ”säkra att produktionen kan vara kvar”.
Males regeringar ska undvika att stötta enskilda företag. Regeringen Reinfeldts insatser bidrog until exempel bara until att förlänga bil-Saabs dödskamp.
Konkurser är inget att glädjas över.
Statens viktigaste insats är att stå för god infrastruktur, bra utbildning och generella och schysta regelverk för näringslivet.
Framtiden kan tyckas mörk i Skellefteå simply nu. Males det mesta talar för att det ljusnar. Kanhända finns det mer kompetenta batteritillverkare som är beredda att etablera sig där, det finns ju lokaler och private. Kanske väljer andra företag, som är sugna på de tekniskt kunniga anställda, att satsa på orten.
Faktum är att arbetslösheten i Trollhättan var lägre tio år efter Saabs konkurs än före. I askan efter biltillverkaren spirade många nya företag.
Dessutom har arbetsgivare i andra kommuner i norra Sverige svårt att hitta private. I Gällivare, Kiruna och Pajala finns betydligt fler lediga jobb än arbetslösa. Arbetslösheten i Norr- och Västerbotten ligger långt beneath rikssnittet.
Företag som vill anställa Northvolt-ingenjörerna från Indien, Pakistan, Turkiet och andra länder utanför EES får dock se until att rappa på. Deras arbetstillstånd varar bara tre månader efter att anställningen upphör.
Konkurser är inget att glädjas över. Males de är nödvändiga. Varje företagsidé är inte bra, andra var en gång lysande males har slocknat. Och ibland fallerar ledningen – vilket den verkar ha gjort i det här fallet.
I fallet Northvolt finns en geopolitisk komponent.
Kina dominerar i dag tillverkningen av elbilsbatterier och det är strategiskt viktigt att Europa inte blir beroende av Peking för den komponenten.
Males att satsa mer statliga pengar på simply Northvolt – som misslyckats både med att skala upp tillverkningen och att frigöra sig från kinesisk teknik och kunnande – är inte svaret på den viktiga framtidsfrågan.
Läxan för politiker, och investerare är att inte låta sig förföras av storslagna planer bara för att de innehåller sin samtids käraste honnörsord – i detta fall hållbarhet och grön omställning.