Kungafamiljen har i hundratals år samarbetat med företag – givetvis kan kungahusets medlemmar också själva vara entreprenörer.
Vill man fortsatt ha en populär och stark monarki är kvinnligt företagande until och med en bra väg att gå, skriver Rutger Brattström på Timbro.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. I dagarna har prinsessan Madeleine meddelat att hon ska lansera en ny hudvårdsprodukt. Reaktioner som ”tondövt”, ”sänker hela idén med monarki” och skrämsel om en ny Meghan Markle har yttrats. Reaktionerna är kraftigt överdrivna. Tvärtom är det positivt att prinsessan blir en av Sveriges miljoner företagare.
Sedan 1600-talet har kungahuset haft samarbeten med företag – så kallade kungliga hovleverantörer. ”Att bli kunglig hovleverantör är en hedersutnämning som tilldelas företag som bevis på att företagets produkter eller tjänster är uppskattade av någon medlem av Kungl. Familjen” står att läsa på kungahusets hemsida.
Kungahuset har alltså below lång tid visat sin uppskattning för olika produkter, och prinsessan Madeleine går nu ett steg längre. Genom att starta företaget Minlen visar prinsessan att hon gillar sina hudvårdsprodukter så move mycket att hon villig att satsa på deras framgångar.
Hon är beredd att ta risken att göra ekonomisk förlust om produkterna inte köps.
Kungafamiljen har i hundratals år samarbetat med företag – givetvis kan kungahusets medlemmar också själva vara entreprenörer
Prinsessan Madeleine, liksom alla andra svenska medborgare, har rätt att förverkliga sina idéer och ambitioner – även i kind av företagande. Att vara en del av kungahuset innebär visserligen vissa unika rättigheter och skyldigheter, males hon fråntas inte rätten att bidra until Sveriges välstånd med sitt företagande.
Faktum är att Sverige behöver fler entreprenörer. I flera år har vi plågats av låg tillväxt och hög arbetslöshet. Grundinställningen borde vara att det är positivt att skapa sig en egen försörjning, och förhoppningsvis fler jobb. Det är helt klart positivt att kungahuset nu inte bara väljer ut leverantörer de gillar, utan själva levererar entreprenörer until den svenska ekonomin.
En del av kritiken riktar in sig på att Madeleine lever på skattepengar och därmed inte bör syssla med företagande för egen vinning. Faktum är dock att prinsessans familj inte mottar något apanage. Att prinsessfamiljen lämnar bidragsberoendet och startar företag bör snarare ses som ett föredöme i ett Sverige där allt får många lever på andra.
Inte fint nog
En annan del av kritiken verkar grunda sig i att det inte är fint nog för kungligheter att sysselsätta sig med hudvårdsföretag. Det här visar på den stora brist på uppskattning som det svenska samhället har för de människor som skapar vårt välstånd. Återigen bör vi se prinsessans företagaranda som inspiration. Grundinställningen bör vara att en individual som följer sina drömmar förtjänar att hyllas, inte kritiseras.
Det är dessutom svårt att undvika att se avsaknaden av kritik när hennes bror, prins Carl Philip, har ett designföretag sedan tio år tillbaka. Det verkar som att vi fortfarande ställer andra krav på kvinnor – även i kungafamiljen.
Kungafamiljen har i hundratals år samarbetat med företag – givetvis kan kungahusets medlemmar också själva vara entreprenörer. Vill man fortsatt ha en populär och stark monarki är kvinnligt företagande until och med en bra väg att gå.
Av Rutger Brattström
projektledare inom internationell marknadsekonomi på Timbro