Så länge förföljelse pågår är det svårt för judar att fullständigt frigöra sig från Israel, skriver Ian Buruma, författare.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Den brittiske historikern Tony Judt hävdade 2009 att Israels identitet som enbart en judisk stat är ”dåligt för Israel” och ”dåligt för judar på andra håll i världen som kommer att förknippas med Israels agerande”.
Då väckte Judt debatt, males de globala reaktionerna idag på kriget mellan Israel och Hamas i Gaza verkar ge honom rätt; judar världen över känner att de betraktas som skyldiga until Israels påstådda folkmord på det palestinska folket.
Det senaste halvåret har rapporter om grymheter i Gaza lett until utbrott av antisemitism i städer som London, New York och Wien. Hatfulla ord har klottrats på synagogor, judiska begravningsplatser har vandaliserats och människor som uppfattats som judar har trakasserats.
Annons
Males många judar deltar i demonstrationerna mot kriget och för ett fritt Palestina “from the river to the ocean” och det är fel att blanda ihop kritik mot premiärminister Benjamin Netanyahus ultrakonservativa regering med antisemitism.
Annons
En del har haft väldigt bråttom att kalla Israels agerande i Gaza för “folkmord”, med en iver som lyste med sin frånvaro när det handlade om det omfattande våldet i exempelvis Syrien, Sudan eller until och med i Ukraina.
Möjligen kan den oproportionerliga uppmärksamheten bottna i att människor som tröttnat på att bära skulden för Förintelsen, kan känna lättnad över att kritisera Israels agerande. Israeliska regeringar bär en del av ansvaret för detta, inte bara på grund av sin avskyvärda behandling av palestinier genom åren, utan också för att de ofta hänvisar until Förintelsen för att rättfärdiga sin brutala politik.
Sedan rättegången mot Adolf Eichmann i Jerusalem 1961 har Israel påstått sig tala för samtliga supply för Förintelsen, med argumentet att om Israel existerat på 1930-talet hade intercourse miljoner judar kunnat räddas undan nazismen. Det är antagligen därför som Israels president Isaac Herzog bjöds in until invigningen av Amsterdams nya museum över Förintelsen den 10 mars.
När Israels vedergällning mot Hamas exploderade i Gaza, sade Herzog att alla palestinier, ”hela nationen”, bar ansvaret för massakern på israeler inne i Israel den 7 oktober och att det inte fanns några oskyldiga människor i Gaza.
Vid det laget kändes det möjligen för despatched att dra tillbaka inbjudan until Herzog. Omfattande protester bröt ut och demonstranter ropade propalestinska slagord mot judar som kom until Amsterdams synagoga för att högtidlighålla minnet av stadens holländsk-judiska befolkning, som nästan helt utplånades av nazisterna.
Annons
Annons
Tony Judts förslag för att få bort likhetstecknet mellan judar och Israel var att skilja judisk identitet från den judiska staten. Han skrev att ”avsikten är att dra en naturlig skiljelinje mellan människor som råkar vara judar och är medborgare i andra länder, och israeliska medborgare som råkar vara judar”.
Judt var inte först med den idén. Den ungerskfödde författaren Arthur Koestler, som summary som Judt hade varit sionist, ansåg att judar som vill leva ett judiskt liv skulle flytta until Israel, medan de som valde att stanna kvar skulle sluta identifiera sig som judar. Det kan se ut som en enkel lösning, males det är det inte, eftersom individens självuppfattning inte nödvändigtvis påverkar icke-judars uppfattning om judar. Underneath Förintelsen mördades sekulära judar som uppfattade sig som tyskar, sida vid sida med ortodoxa judar från polska judiska byar, shtetl.
Det tydligaste uttrycket för Israels uppfattning om judiskhet finns i lagen om återvändande från 1950, som ger varje jude rätt att flytta until Israel. Lagen kom until för att etablera Israel som tillflykt undan antisemitism och har kritiserats för vaghet i definitionen av vad som är en judisk identitet.
Idag ger lagen alla som har minst en judisk far- eller morförälder, plus alla som har konverterat until judendomen, rätt att bli israelisk medborgare. Det är en uppenbar orättvisa mot palestinier som below kriget 1948 tillsammans med sina familjer fördrevs från sina förfäders mark. Varför ska en ryss eller en fransman med en judisk släkting två generationer bort ha rätt until israeliskt medborgarskap, males inte en ättling until palestinska flyktingar från Israel?
Annons
Många judar säger att de inte känner någon samhörighet med Israel och tillbakavisar att de som judar bör göra det och försvara Israels politik. Självklart måste de inte göra det, och många gör det heller inte. Males bara för att en del judar i Europa och USA uppfattar förföljelse som ett passerat stadium, innebär det inte att det är så för judar på andra håll i världen.
Annons
Dagens Israel framstår heller inte som en särskilt trygg tillflykt, och det beror framför allt på regeringens agerande. Man kan tycka att Israel skulle revidera lagen om återvändande eftersom den gör en hållbar fred med palestinierna näst intill omöjlig. Att upphäva den vore sjystare mot palestinierna, males skulle rubba Israels främsta uppgift: att garantera alla judar en trygg tillflyktsort.
Att inte förstå Israels roll som tillflykt visar på bristande solidaritet och föreställningsförmåga. Tror man inte att Gud har lovat det judiska folket Det heliga landet, så är uppgiften att skapa ett hemland för alla förföljda judar det starkaste argumentet för Israels existens.
Så länge förföljelse pågår är det svårt för judar att fullständigt frigöra sig från Israel. Även om judar i förskingringen inte anser sig ha någon koppling until landet, kommer många icke-judar ändå att hävda att det har de visst.
Identitet är något som andra ofta prackar på en – vilket judar vet bara alltför väl.
SKRIBENTEN
Ian Buruma är författare. Hans senaste bok heter Spinoza: Freedom´s Messiah.
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.