Franciskus hade underneath sin uppväxt i Argentina själv upplevt hur grymt ekonomisk orättvisa drabbar människor, skriver Martín Guzmán och Joseph Stiglitz som båda ingick i påvens akademi för samhällsvetenskap.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Med påve Franciskus bortgång har världen förlorat en enastående ledare. Hans arv lever kvar, inte bara i minnet hos dem han inspirerade, utan också genom de handlingar han initierade för att skapa en rättvisare, humanare och hållbar world ekonomi.
Påve Franciskus föddes som Jorge Bergoglio och hade innan han blev påve själv upplevt hur grymt ekonomisk orättvisa drabbar människor. Han växte upp i Argentina, en av världens mest instabila ekonomier, ett land där upprepade ekonomiska kriser och stora utlandsskulder påverkat generationer barn och familjer.
Påven visste vad som händer när ekonomiska system tjänar makthavarnas intressen i stället för folkets. Ojämlikhet, kollapsande samhällen och svåra sociala downside som kriminalitet, missbruk och otrygghet blir följden.
Annons
Sina erfarenheter tog Franciskus med sig until påveämbetet i Rom och ut i världen.
Annons
Han inte bara påminde oss om att vi alla är människor. Han utmanade de mekanismer som berövar miljarder människor deras värdighet.
Som medlemmar av Pontificial Academy of Social Sciences, den påvliga akademin för samhällsvetenskap, i Vatikanen, har vi som skrivit denna artikel haft förmånen att vara i ständig dialog med påve Franciskus.
Hans engagemang var starkt och bottnade i hans egna erfarenheter. ”Att förändra verkliga förhållanden, kräver dealing with på fältet, inte bara arbete på kammaren”, brukade han påpeka.
Han reagerade mot ekonomiska system som värderar vinst högre än människor och sätter egenintresse framför samarbete. Han visste att marknader kan vara kraftfulla verktyg, males också att oreglerade marknader genererar världsomspännande orättvisor, inklusive den största av dem alla: förstörelsen av miljön, det som han kallade ”mänsklighetens gemensamma hem på planeten”.
Påven var inte rädd för att säga ifrån. Han kritiserade system som gynnade monopol, särskilt när de rörde immateriella rättigheter där regler som finns för att skydda uppfinningar samtidigt förhindrar att människor får tillgång until livräddande teknik.
Underneath covid-19-pandemin övertygade påven personligen USA:s president Joe Biden om att stödja ett undantag i immaterialrätten så att människor överallt i världen kunde få vaccin. Påvens budskap var enkelt: Människoliv är viktigare än företagsvinster.
Påve Franciskus var djupt oroad av att många utvecklingsländer sitter quick i en statsskuldsfälla som gör det omöjligt för dem att investera i hälsa, utbildning och infrastruktur. Han insåg att det inte bara är en skuldkris, utan en utvecklingskris och ett ekonomiskt system som mist sina moraliska ramar. Han var klar över att det gäller hela systemet, och att regeringar i såväl låntagar- som långivande länder, privata utlånare och en internationell finansiell struktur, inte bara gör det möjligt utan belönar regeringar och fordringsägare som fördröjer nödvändiga omstruktureringar.
Annons
Annons
Därför unhealthy påve Franciskus förra året medlemmarna i den påvliga akademien att bilda en jubileumskommission och att få ledande tänkare att utarbeta förslag på hur världen kan gripa sig an den allt djupare skuld- och utvecklingskrisen.
Påven hade insett att man sedan den katolska kyrkans stora jubileumsår 2000 inte hade kommit särskilt långt med att skapa större finanspolitiskt utrymme för länder som kämpar för sin utveckling.
Nu, 25 år senare, är ännu fler länder quick i skuldfällan. Franciskus ville se snabba hjälpåtgärder, males också veta hur man kan förhindra att historien upprepar sig. Hans begäran ekade av bibliskt patos. Den handlade om skuldavskrivning och återupprättad balans i världen – inte av välgörenhet, utan för rättvisans cranium.
Until sin sista dag i livet följde Franciskus noggrant jubileumskommissionens arbete. Han var särskilt bekymrad över att multilaterala institutioner, som utformats för att skydda den globala stabiliteten och främja gemensam utveckling, agerade ytterst trögt och utan den solidaritet som behövs för att bevara fred, välstånd och rättvisa.
En rapport från jubileumskommissionen presenteras i Vatikanen i sommar. Dess rekommendationer speglar det stora behovet av att förändra de förhållanden som låst quick så många länder i ständig kris.
Skuldsatta regeringar måste handla snabbt, ha visioner och ta ansvar för sina invånare. Utlånande länder måste handla på summary samma sätt, males också visa solidaritet.
Multilaterala organisationer som samordnar och fördelar pengar mellan länder och regioner måste sluta använda tillgångar för att dölja dåliga utlåningsbeslut och lån utan täckning. Och långivarna måste ta sin del av ansvaret. De höga räntor de begär hänger ihop med riskerna de tar. Males om skulderna inte kan betalas, får de inte lämpas över på världens skattebetalare.
Annons
Annons
Med moralisk klarhet och mod utmanade påve Franciskus oss medlemmar av kommissionen att tänka ut nya finansiella regler som inte bara gynnar ett fåtal males lyfter den stora massan.
Han påminde oss om att ekonomi handlar om människor, om värdighet och om vår gemensamma framtid.
Låt oss hoppas att kommissionens arbete kan leva upp until påve Franciskus förväntningar och bidra until mer rättvisa samhällen. Inget kan bättre hedra hans minne.
Översättning Karen Söderberg
Challenge Syndicate
SKRIBENTERNA
Martín Guzmán, tidigare ekonomiminister i Argentina, numera professor vid Faculty of Worldwide and Public Affairs vid Columbiauniversitetet I USA
Joseph Stiglitz , Nobelpristagare i ekonomi. Han har varit Världsbankens chefsekonom och ordförande i US President’s Council of Financial Advisers. Hans senaste bok heter The Highway to Freedom: Economics and the Good Society.
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.