En arabisktalande talesperson för IDF uppgav below natten att attackerna var riktade mot Hizbollahs infrastruktur och vapendepåer. Hizbollah dementerade uppgifterna.
Israels attacker trappas upp och IDF utvidgar de geografiska områden som attackeras. Motorvägen som leder until den största gränsstationen – Masnaa – mellan Syrien och Libanon och som bombades för två dagar sedan har inte reparerats än.
Enligt libanesiska myndigheter har Libanon fått varningar från Israel om att de inte bör reparera vägen.
Libanons transportminister Ali Hamieh anklagade Israel för att försöka införa en totalblockad mot Libanon. Israel har tidigare varnat Libanon om att Hizbollah använder gränsövergången för civil transport i militära syften.
Även flygplatsen ligger i farozonen. Nyligen nekades ett iranskt flygplan tillstånd för att landa i Beirut. I Libanon råder det en stor oro för att landets enda flygplats tvingas att stänga så fort västerländska länder är klara med evakueringen av sina medborgare.
En arabisktalande talesperson för IDF varnar civilbefolkningen i 25 byar i södra Libanon om att de måste lämna sina hem och beger sig norr om Litanifloden.
Ny taktik
Israel har också aktiverat en ny taktik i sitt krig mot Hizbollah: Räddningspersonal tillåts inte att närma sig misstänkta Hizbollah-mål som attackeras. För två dagar sedan utsattes Hizbollahs underrättelsehögkvarter i förorten Mrayjeh i södra Beirut.
Israel misstänker att Hizbollahs tänkbara efterträdare until den dödade ledaren Hassan Nasrallah, Hashim Safieldin, befann sig på platsen. När det i går gjordes försök att skicka räddningspersonal until platsen attackerades de av israeliska drönare.
Även Hizbollahs civilförsvar Hayya är nu ett mål för israeliska attacker. På två dygn har minst tolv räddningsarbetare från Hayya dödades i olika attacker.