Matpriserna ökade med 2,8 procent below 2024 – en mer regular uppgång jämfört med prischocken åren innan.
Det finns en del oroande tecken på att prisökningarna blir något större igen, enligt Matpriskollen.
25 procent har matpriserna ökat med på tre år. Men nästan allt kom 2022 och 2023 när inflationen drog i väg. I fjol stannade uppgången på 2,8 procent efter att ha tickat upp 0,1-0,2 procent månad för månad, enligt jämförelsesajten Matpriskollens mätningar.
Även om prisökningarna lugnat ner sig – har vissa produkter lyft desto mer. Det handlar om kaffe, kakao, olivolja och mejeriprodukter. Åtminstone de förstnämnda är starkt klimatrelaterade och hänger ihop med dåliga skördar. Råvarupriserna har stigit kraftigt, med viss eftersläpning i butikerna.
Inte sett slutet
– Så där har vi inte sett slutet på prisökningarna, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
På mejeriprodukter är efterfrågan i Europa större än utbudet för närvarande. Bönderna har stadigt fått mer betalt för mjölken och det slår så småningom igenom i butiksledet.
– Det är fortsatt ett pristryck uppåt på mejerivaror, säger Mazur.
Dessutom är livsmedelsproducenterna, enligt honom, lönsamhetsmässigt pressade. De kan därför komma att höja priserna mer, speciellt när butikernas egna, generellt sett, billigare varumärkena tar en allt större andel av försäljningen.
Skiljer mycket
Men det går att pressa kostnaderna. Det skiljer mycket mellan billigaste och dyraste butik, uppemot 20 procent, och på enskilda produkter ännu mer, enligt Ulf Mazur.
Bland de olika livsmedelskedjorna är Willys i allmänhet billigast, med Ica Maxi hack i häl. Lidl matchar ofta Willys på direkt jämförbara priser. Stora Coop har också generellt sett höjt priserna mindre i år än flera andra butikskedjor som Hemköp och Ica Grocery store, enligt Ulf Mazur.
Men det finns också produkter som blivit billigare below året. Bland dem märks frukt och grönt efter goda skördar. Men även kyckling har fallit i pris.