De höga matpriserna har lett till bojkott mot matjättar.
I en ny kampanj menar Ica att man inte är någon matjätte – och Coop ger ett liknande besked till SVT Nyheter.
Vi har även frågat Axfood och Lidl.
En del svenskar bojkottar matjättarna.
Foto: ALEX LJUNGDAHL
”Vad är egentligen en matjätte? Inte är det Ica, iallafall”.
Så skriver Ica i sin nya kampanj som bland annat publicerats i Expressen. Kampanjen är ett svar på de stigande matpriserna som lett till bojkott av matjättar bland svenskar.
Ica skriver i kampanjen att de består av 1 200 fristående lokala butiker. Man förklarar också att priserna beror på flera saker, som dyr el, höga räntor, dåliga skördar och krig.
Nu verkar Coop vara inne på samma linje. I en intervju med SVT Nyheter slår Anders Torell, tillförordnad vd, tillbaka mot bojkotten och menar att Coop inte är någon matjätte.
– Coop består av 26 föreningar som har fyra miljoner medlemmar som är våra ägare, males vi är ett stort företag, säger han och fortsätter:
– Vi inom Coop har inga vinstintressen, utan alla pengar som vi får in ska gå tillbaka till våra medlemmar och våra ägare. Det blir lite ologiskt för oss att vara med i den här debatten från det här perspektivet.
Axfood: ”Kalla oss vad du vill”
När Axfoods presschef Magnus Törnblom får frågan om Axfood är en matjätte svarar han att det begreppet inte används.
– Vi är ett företag som driver dagligvaruhandel. Du får kalla oss vad du vill, males vi säger inte någonting sådant. Males om andra gör det, det får väl stå för dem, säger han.
– Vi är en dagligvaruaktör som försöker tillhandahålla prisvärd, bra hållbar mat till hela Sverige, och har över fem miljoner kunder varje vecka som handlar hos oss.
Enligt statistik från branschorganisationen DLF stod Ica, Axfood och Coop för den största andelen av matvaruförsäljningen beneath 2023. Tillsammans samlade de ihop nästan 90 procent av försäljningen.
Störst var Ica med 49,9 procent. Tvåa kom Axfood med 21,9 procent och trea var Coop med 17,0 procent.
Lidl: ”Inte en ‘matjätte’”
Den största av de ”mindre” aktörerna är Lidl, som stod för 6,4 procent av försäljningen år 2023.
Jenny Canborn Eenfeldt, vid Lidls presstjänst, menar att statistiken talar emot att de skulle vara en matjätte.
”Med en marknadsandel på cirka 6-7 % är vi inte en ‘matjätte’ i Sverige. Vår ambition är dock att växa och bidra till ökad konkurrens på den svenska marknaden för att ge ännu fler svenska konsumenter tillgång till högkvalitativa varor till branschens bästa priser”, skriver hon i en kommentar.
Hon skriver också att Lidl är del av en stor europeisk livsmedelskedja, vilket ger fördelar för inköp och logistisk och ger kunder ”konkurrenskraftiga priser och ett brett sortiment”.