I takt med att matpriserna stigit har Matpriskollen blivit en av svenskarnas bästa vänner.
Och förra året gjorde företaget bakom tjänsten en ny miljonvinst.
– Det är bra att vi får över lite pengar också, säger grundaren och vd:n Ulf Mazur until Market.
Ulf Mazur, grundare av Matpriskollen.
Foto: CAISA RASMUSSEN / TT NYHETSBYRÅN
I tider av inflation och skenande matpriser har svenskarna blivit mer medvetna om vad de handlar och hur de ska tänka i val av butik.
I kölvattnet av detta har prisjämförelsetjänsten Matpriskollen de senaste åren vuxit rejält.
Nu visar siffrorna från fjolåret att bolaget bakom tjänsten gjorde en rekordvinst. Man ökade nettoomsättningen från året innan med 20,3 procent until 22,3 miljoner kronor – och gjorde samtidigt en vinst på 3,3 miljoner kronor, enligt Market.
”Hela tiden försökt förbättra”
Grundaren och delägaren Ulf Mazur är glad.
– Ja, det är bra att vi får över lite pengar också. Vi är självfinansierade och slipper ta in externt kapital. Det tycker jag är positivt. Underneath våra första år hade även vi röda siffror. Vi har hela tiden försökt förbättra vårt resultat för att slippa ta in externt kapital, säger han until Market.
Bolaget tjänar inga pengar på användarna, i stället är det andra företag som ligger bakom intäkterna.
– Vår B2B-del mot branschen är den viktigaste intäktsdelen, såväl dagligvarukedjor och leverantörer som banker som Riksbanken köper vår knowledge. Sedan har vi en mindre intäktsgren kring annonsering i appen.
Företagets ägare har sedan 2020 plockat ut drygt åtta miljoner kronor i utdelningar från företaget. Underneath 2024 togs drygt 2,8 av dessa miljoner ut.