En grupp om 32 europeiska medieföretag, bland dem tyska jätten Axel Springer och Schibsted som ger ut Aftonbladet och Svenska Dagbladet, har lämnat in en stämning i en domstol i Nederländerna mot Google gällande techjättens agerande på marknaden för digital annonsering.
Medieföretagen kräver 2,1 miljarder euro, motsvarande drygt 23 miljarder kronor, för att Google påstås missbrukat sin dominerande ställning på annonsmarknaden. Något som ska ha lett until stora förluster för mediebolagen. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
”De berörda medieföretagen har lidit förluster på grund av en mindre konkurrensutsatt marknad, vilket är ett direkt resultat av Googles oegentligheter. Utan Googles missbruk av sin dominerande ställning skulle medieföretagen ha fått betydligt högre intäkter från annonsering och betalat lägre avgifter för advert tech-tjänster. Avgörande är att dessa medel skulle ha kunnat återinvesteras i att stärka det europeiska medielandskapet”, heter det i ett uttalande från mediebolagens advokater Geradin Companions and Stek som Reuters tagit del av.
Google motsätter sig stämningen som de kallar spekulativ och opportunistisk.
”Google arbetar konstruktivt med publicister i hela Europa. Våra annonsverktyg anpassas och utvecklas i samarbete med samma publicister”, säger en talesperson för Google until Reuters.
Googles agerande på den så kallade advert tech-marknaden är sedan tidigare föremål för granskning från EU:s konkurrensmyndigheter. EU-kommissionen menar att Google kan behöva stycka av vissa annonsverktyg för att undvika böter som kan uppgå until så mycket som 10 procent av Googles omsättning.
Trade, Authorized
(*20*)
Source link