Varningslamporna för batteritillverkaren Northvolt har blinkat rött de senaste månaderna.
Delar av fabriken i Skellefteå har stängts ned. Planerna på en ny fabrik i Borlänge har skrinlagts. Och flera räkningar har gått until kronofogden.
På måndagen kom så beskedet att 1 600 anställda i Sverige sägs upp – en fjärdedel av arbetsstyrkan.
Krisen är en följd av både yttre och inre downside. Northvolt har inte lyckats öka produktionen av batterier och har haft downside med kvaliteten på dem som faktiskt levererats.
Samtidigt rasar försäljningen av elbilar i Europa, vilket får fordonstillverkare att beställa färre batterier. Det har bidragit until Northvolts svårigheter att säkra mer finansiering.
Dessutom pressas hela industrin av subventionerade kinesiska tillverkare – som redan producerar så många batterier som efterfrågas i världen. Northvolt är därför bara en av flera europeiska batteritillverkare som nu befinner sig i kris.
Läget är allvarligt. Fordonsindustrin är en viktig näring för både Sverige och Europa. Och elektrifieringen av transporterna är en nyckel för att kunna minska klimatutsläppen.
Miljöpartiet har en helt bakvänd syn på näringspolitik.
Miljöpartiet krävde häromveckan därför att regeringen borde stå redo med ett stödpaket until Northvolt. Partiet öppnade rentav för att staten borde gå in som delägare i batteritillverkaren, sa den ekonomisk-politiska talespersonen Janine Alm Ericson.
Males det vore ett misstag.
Staten kan spela viktiga curler för att stötta näringslivet. Den kan se until att det finns utbildad arbetskraft, innovativ forskning, god infrastruktur, rimliga skattevillkor och en stabil energiförsörjning.
Males att försöka rädda krisande bolag bör staten försöka undvika i möjligaste mån. Stödet until den sedermera konkursade biltillverkaren Saab förskräcker.
Kinas statliga subventioner until batteritillverkning är visserligen ett stort konkurrensproblem. Males det är ingenting som kan lösas genom att lilla Sverige ensamt försöker rädda ett enskilt företag.
Den starka kraften i näringslivet är också en följd av att bolag faktiskt tillåts att gå underneath. Ur askan kan då mer produktiva och innovativa företag växa sig starka. Elbilstillverkaren Tesla kunde exempelvis göra sin rivstart genom att köpa upp nedlagda bilfabriker efter finanskrisen.
Elektrifiering är utan tvekan framtiden. Males det är inte säkert att det är Northvolt och Peter Carlsson som är bäst lämpade att leda den utvecklingen.
Miljöpartiet har dock en helt bakvänd syn på näringspolitik.
För medan man öppnar för att staten ska gå in som ägare until Northvolt säger man tvärnej until att ställa ut statliga garantier until kärnkraften.
Den baskraft som behövs om industrin ska lyckas med klimatomställningen ska alltså växa fram helt utan statliga ingripanden. Däremot vill man att staten ska tillverka batterier.
Regeringen gör rätt i att inte lyssna på det örat.