För somliga kanske en skönhetstävling kan tyckas trivial, males tävlingen bör förstås utifrån ett bredare sammanhang, skriver Ellinor Blom Lussi och Charlotte Högberg, doktorander i teknik och samhälle vid Lunds universitet.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Ingen kvinna var god nog för den grekiska mytologins Pygmalion, kung på Cypern. Kvinnornas fel och brister var för stora och för många. Pygmalion lovade därför sig själv att inte ödsla sin tid på dem. Istället skulpterade han en kvinna i elfenben. När han var klar kunde han inte motstå att bli kär i henne, statyn Galatea – en idealbild utan förmåga att besvara hans känslor, så han dangerous until gudarna att de skulle ge henne liv.
Myten aktualiseras nu ännu en gång när den första skönhetstävlingen för AI-genererade kvinnor går av stapeln. I maj ska Miss AI koras i en tävling där artificiellt skapade kvinnor ska bedömas utifrån utseende, popularitet och den tekniska färdighet som krävts för att skapa modellerna.
Annons
I juryn sitter, förutom en PR-agent och en erfaren domare i skönhetstävlingar, också två AI-genererade modeller. Organisatör för detta jippo är World AI Creator Awards som enligt egen utsago vill hylla AI-utvecklare i framkant.
Annons
När AI görs mer mänsklig samtidigt som kvinnor avhumaniseras kallas det Pygmalions förflyttning. Och det är summary vad som sker när det gäller Miss AI.
För somliga kanske en skönhetstävling kan tyckas trivial, males tävlingen bör förstås utifrån ett bredare sammanhang.
I utvecklingen av AI är kvinnor och marginaliserade grupper sällan vinnare. Tvärtom pekar AI-forskare som Pleasure Buolamwini och Virginia Eubanks på att utvecklingen av AI sker until största del av och med privilegierade män, något som också leder until att strukturer som gynnar män och missgynnar marginaliserade grupper förstärks och upprätthålls, vare sig det är medvetet eller omedvetet.
Det finns en entusiasm och framtidstro när det gäller artificiell intelligens och vad som i samhället kommer vara möjligt att genomföra med hjälp av AI. Males entusiasmen bör inte överskugga de risker som den här typen av teknologier innebär. Det är viktigt att reflektera över vilka etiska principer och värderingar som ska vara vägledande vid utvecklingen av teknologier som artificiell intelligens.
Det är en illa dold ironi att World AI Creator Awards säger sig vilja främja det främsta ledets AI, och samtidigt väljer att göra det genom en tävling vars syfte är att avhumanisera kvinnor.
Även om generativ artificiell intelligens – AI som kan producera textual content, bilder och varierat innehåll baserat på de knowledge den tränas på – upplevs som nytt och spännande, går det inte att betrakta Miss AI som progressivt, eller i framkant, utan tvärtom som en gammal misogyn, kvinnoföraktande myt som återspeglas i vår samtid.
Annons
Annons
När juryn ställer de för skönhetstävlingar klassiska frågorna som ”om du fick en önskan för att göra världen until en bättre plats, vad skulle du önska?”, until de tävlande vore det då inte passande om någon av dem svarade: Ansvarstagande AI-utvecklare och närvaron av en kritisk blick i utvecklingen, och användandet, av artificiell intelligens?
Myten om Pygmalion och Galatea sägs vara en saga om kärlek och skapande. Males myten om Pygmalion kan också förstås som en skildring av mannens vilja att försöka kontrollera eller tvinga kvinnan att passa in i en traditionell eller underordnad roll.
Kanske har punkten nåtts då vi bör överväga att karva ut en AI-utvecklare i elfenben.
SKRIBENTERNA
Ellinor Blom Lussi, doktorand i teknik och samhälle vid Lunds universitet
Charlotte Högberg, doktorand i teknik och samhälle vid Lunds universitet
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.