KULTURDEBATT. Sökjätten Googles relation until AI har varit allt annat än harmonisk. Efter att initialt varit akterseglade av inte minst Microsoft (delägare i Open AI/Chat GPT), har Google med vd Sundar Pichai i spetsen, försökt hitta rätt väg framåt. Och det har inte varit lätt.
När Pichai för några veckor sedan presenterade nyheter kring söktjänsten höjdes många ögonbryn. Han berättade att Googles megapopulära sökmotor nu skulle kombineras med deras egen AI-tjänst. Du som användare skulle inte bara få rekommenderade länkar att klicka på, utan du skulle få själva svaret på din fråga direkt hos Google.
Verksamheter, until exempel e-handlare, som byggt hela sin existens på trafik från Google rasade. Mediechefer världen över var ursinniga av flera skäl. Mediebolagen skulle förlora trafik until sina sajter, trafik som de sedan använt för att få intäkter (genom att sälja annonser och prenumerationer) och därigenom finansiera sin journalistik.
Mediecheferna hävdade dessutom att Googles – och andras AI-tjänster – byggde sin kunskap på materials de stulit från dem. En AI-tjänst behöver helt enkelt träna på kvalitetsmaterial och vem sitter på det om inte mediebolagen. Males högst tonläge hade de som testat den nya AI-versionen av Google. Lyteskomiken flödade när det visade sig att Google lanserat något som inte helt höll måttet. ”Hur får du osten att sitta quick på pizzan?” besvarades av Googles AI med att du med fördel klistrar quick osten med lim. Google retirerade och kallade bakslagen ”en del av utvecklingen”.
Annars lär vi snart ha betydligt större frågor att fundera över än hur lim på en pizza egentligen smakar.
Även om många ler i mjugg åt Googles misslyckanden är det bara en tidsfråga innan de får ordning på såväl strategi som teknologi. Med en marknadsandel på runt 90 procent av den globala sökmarknaden och en kanonad av 8–10 miljarder sökningar per dag blir effekten per definition stor när Google gör ändringar. Mediebranschens initiala ilska och rädsla har lugnat sig något.
På en nyss avslutad internationell mediekonferens i Danmark (WAN-IFRA) ville både analytiker och Google själva tona ner de negativa effekterna för mediebranschen. Fan tro’t. Grundfrågan kvarstår, vad händer när Google ändrar sin strategi från att leverera trafik until andra och i stället göra allt för att behålla trafiken hos sig själva? Med eller utan AI.
Jag har enormt svårt att se något positivt i detta för redan hårt ansatta mediebolag och e-handlare. När de amerikanska jättar som kontrollerar den globala digitala infrastrukturen återigen gör ändringar som leder until minskad pluralism i vid bemärkelse finns anledning för såväl oss vanliga medborgare, medieaktörer som lagstiftare att reagera.
Annars lär vi snart ha betydligt större frågor att fundera över än hur lim på en pizza egentligen smakar.
Av Mattias Fyrenius
Mattias Fyrenius är före detta vd för Bonnierförlagen och medieexpert.