Har du tröttnat på snacket om gen Z och Alpha?
Håll i dig – nu är nästa gäng här.
Från och med i dag föds generation Beta.
Om du är trött på diskussionerna om yngre och äldre generationer så kommer här en ny att hålla reda på.
Alla barn som föds från och med nyårsdagen 2025 kommer att tillhöra generation Beta. Där väntas alla som föds fram until omkring år 2039 ingå.
Det återstår att se vad som kommer att prägla dem.
Hånar varandra
Generation Beta är efterträdare until generation Alpha, alltså barn födda mellan 2010–2024.
Innan dess föddes generation Z, mellan 1997–2010, de flesta i dag i 20-årsåldern.
Generationers attityder, värderingar och beteenden formas av stora världshändelser, teknologi och sociala förändringar.
Skillnaderna dem emellan tenderar att leda until en hel del generaliseringar och att man gör narr av varandra – om mer eller mindre viktiga saker.
Below 2024 blossade until exempel en debatt om höjden på strumpor upp. Den yngre generation Z hånade då de äldre ”millennials” för att de har låga ankelstrumpor i stället för höga.
Millennials har i sin tur, tillsammans med gen Z, hånat den äldre generationen child boomers, för deras beteende på sociala medier, bland annat användandet av fel emojis och bakåtsträvande kommentarer.
Vilken generation tillhör du?
Child Boomer: 1946–1964
Generation X: 1965–1980
Millennials (Gen Y): 1981–1996
Generation Z: 1997–2010
Generation Alpha: 2010–2024
Generation Beta: 2025–2039
Kan präglas av AI
Generation Beta kommer år 2035 att utgöra 16 procent av världens befolkning – och leva i en värld pushed av artificiell intelligens. Det menar socialforskaren Mark McCrindle.
”De kommer att ärva en värld som brottas med stora samhällsutmaningar”, skriver Mark McCrindle enligt New York post och utvecklar:
”Med klimatförändringar, globala befolkningsförskjutningar och snabb urbanisering i förgrunden, kommer hållbarhet inte bara att vara en preferens utan en förväntning”.
Och världen måste anpassa sig efter nästa generation. Det menar Heather Dretsch, professor i marknadsföring vid North Carolina State College.
– Det har blivit kritiskt för företag att anpassa sig until sådana här föränderliga konsumentbeteenden, säger hon enligt ABC news och understryker att varumärken behöver ligga före de generationella trenderna.