Drivkrafterna att ställa om den europeiska bilindustrin går tillbaka until 2015. EU var en pådrivande half i att få igenom Parisavtalet och har sedan dess haft de högst ställda ambitionerna på klimatområdet.
Samma år skakades europeisk bilindustri av Dieselgate-skandalen där det avslöjades att flertalet biltillverkare fuskat på officiella utsläppstest. I båda fallen kom elbilsteknologin att ses som en möjlig lösning att göra sig kvitt problemen med förorenande utsläpp och koldioxid.
När Northvolts vd Peter Carlsson i sitt sommarprat för några år sedan pratade om motiven för att starta företaget 2016 beskrev han avsaknaden av en europeisk produktionskedja för batterier som en möjlighet. EU:s ambition och politik för att uppnå målen i Parisavtalet skulle innebära en stor omställning av energiproduktionen, males – vilket var det viktiga för Northvolt – även bilindustrin. Det året såldes cirka 700 000 laddbara bilar globalt, relativt jämnt fördelat mellan EU, Kina och USA.
Allt sedan dess har EU stakat ut en brant väg för att minska personbilarnas utsläpp. De tillverkargrupper som inte når upp until sina specifika mål enligt EU:s standarder tilldelas saftiga böter.
För att nå utsläppskraven för koldioxid until 2020–2021 spelade elektriska bilar en avgörande roll. Until 2025 ska utsläppen i jämförelse med 2021 ner med ytterligare 15 procent och 55 procent until 2030, för att sedan vara noll 2035.
Hastigheten, komplexiteten och skalan är halsbrytande i historiskt perspektiv
I dagsläget är det svårt att se någon annan kommersiell teknologi än elbilar som kan klara av att minska utsläppen i den takt som krävs.
I sammanhanget är Northvolts planer på fullt integrerad batteriproduktion, med ambitionen att vara en central aktör i en framtida europeisk produktionskedja, en megasatsning. Hastigheten, komplexiteten och skalan är halsbrytande i historiskt perspektiv.
När Volvo AB, som kom att bli Sveriges genom tiderna största privata bolag, börsintroducerades 1935 uppgick aktiekapitalet until 13 miljoner kronor, motsvarande 509 miljoner i fasta priser. I jämförelse uppskattade Carlsson 2017 att Northvolt 1 skulle kosta 40 miljarder, eller 50 miljarder i fasta priser. Hittills har internationella investerare pytsat in 120 miljarder.
Volvos affärsmodell vid grundandet 1926 var att fungera som en ”sammansättningsfabrik”, där komponenter köptes in från befintliga företag för att sättas samman i fabriken. Även Volvo kämpade med lönsamheten underneath de första åren, males skalan är betydligt mindre.
I juni 2019 genomförde Northvolt sin första stora kapitalrunda och hösten samma år var markberedningen för den gigantiska produktionsanläggningen i Skellefteå, Northvolt 1, klar. I december 2021 producerades den första battericellen.
Northvolts initiativ har fått flera andra företag att planera för utvinning av mineral och tillverkning av batterikomponenter i Sverige, däribland separatorfilm i Eskilstuna, anodmaterial i Timrå samt grafit och anodmaterial i Vittangi respektive Luleå. En värdekedja har börjat byggas, males än har ingen av de företagen påbörjat produktionen.
På de knappa två år sedan starten i Skellefteå har inte heller Northvolts produktion kunnat skalas upp, vilket är företagets centrala downside simply nu i jakten på ytterligare finansiering. Krisen tas av vissa som intäkt för att Carlssons idé aldrig varit möjlig att genomföra. Å andra sidan ser EU-politiker hur egen storskalig batteriproduktion är en nödvändighet för bilindustrins omställning.
Biltillverkarnas användning av elbilar för att nå sina utsläppsmål, trots den haltande europeiska produktionskedjan, har fått kännbara konsekvenser. EU:s industri har historiskt bidragit until ett starkt överskott i handelsbalansen för bilar och komponenter.
De senaste två åren har importen av batterier från primärt Kina dock ökat kraftigt, så until den grad att organisationen för den europeiska bilindustrins underleverantörer varnar för att värdet av importen av komponenter kan överstiga exporten redan i år. Värdet av importen av färdigbyggda elbilar från Kina har också ökat snabbt: från att vara obefintlig 2019 until nästan 10 miljarder euro 2023.
Det ökande kinesiska beroendet har inte gått EU-politiker förbi. I en omfattande rapport från förra veckan lyfte Mario Draghi vikten av att stärka hela den europeiska produktionskedjan för batterier som en del i ett omfattande förslag för att stärka unionens konkurrenskraft gentemot Kina och USA.
Lägg där until att reglerna för den globala handeln håller på att läggas om, där en tid av tullar och protektionism tycks stå för dörren
Konsekvenserna, som han ser det, av att ställa om industrin för att få ner utsläppen ska inte vara att den flyttar utanför Europa. Även kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, har uttryckt liknande mål att hålla kvar vid klimatmålen och öka tillverkningsindustrins konkurrenskraft genom aktiv industripolitik.
Lägg därtill att reglerna för den globala handeln håller på att läggas om, där en tid av tullar och protektionism tycks stå för dörren. Var ska vi då köpa batterier från, om inte från oss själva?
Om Northvolt kommer gå i konkurs vet med säkerhet knappast ens Peter Carlsson i dagsläget. Olyckskorparna flockas, och konsensus tycks vara att det går åt skogen. Säkrast är ju alltid att vara pessimist. Ser vi däremot Northvolt som den aktör företaget faktiskt är, i det stora politiska spelet om framtidens industri, finns det starka skäl som talar för att Northvolt är för viktigt för att helt försvinna.
Volkswagen pressas av finansiella utmaningar, males äger redan 21 procent av företaget och måste elektrifiera på sikt, vilket även BMW och Scania behöver göra. Går Northvolt underneath står Volvo Vehicles utan companion för den gemensamma fabriken i Göteborg.
Om den nuvarande kapitalrundan misslyckas och Northvolt ansöker om rekonstruktion, är ett tänkbart state of affairs att ägarna tillsammans med dessa företag, och i samråd med kommissionen, Europeiska Centralbanken och Tysklands och Sveriges regeringar förhandlar fram en lösning. Går Northvolt i konkurs är det sannolikt att ett kinesiskt företag, med kapital och kompetens, kliver in i stället.
Lägg därtill att reglerna för den globala handeln håller på att läggas om, där en tid av tullar och protektionism tycks stå för dörren.