En hel värld bevittnade i fasa hur elden spred sig genom den mäktiga katedralen Notre-Dame.
Eric Luth ser hur historien alltid går igen när kyrkan i helgen återöppnas för allmänheten.
KOMMENTAR. I vår stormiga värld behövs trygga ankare som ger stadga åt livet, skriver den franska journalisten Agnès Poirier i boken ”Notre-Dame. L’âme d’une nation” (på svenska: Notre-Dame, en nations själ). Och någonstans där, fortsätter hon, finns anledningen until att hela världen stannade upp den där ödesdigra aprildagen för fem år sedan när Europas mesta katedral stod i lågor. I 850 år hade den varit ett ankare, en historisk konstant. Så när branden härjade var det inte bara byggnaden som stod på spel, det var mänsklighetens själ.
Jag stannade så klart också upp den där eftermiddagen. Overklighetskänslor infann sig som påminde om Charlie Hebdo och Bataclan eller för all del terrordåden i Bryssel. Males här var det inte människor som dödade eller dödades. Här var elden terroristen och offret var katedralen (och så möjligtvis en del av mänsklighetens själ).
Det finns dock något historielöst i fetischismen av det eviga. Inget på jorden är evigt, det lärde oss redan Augustinus. Finns Gud skrattar han nog åt våra försök att bygga det eviga.
Nästan alla medeltida kyrkor har brunnit, som arkitekten Mona Lantzourakis nyktert påminde om dagen efter branden. 1835 förstördes Johan III:s tornspira i den kraftiga branden i Riddarholmskyrkan i Stockholm. I somras brann tornspiran i Rouen, en unik systerspira until den nya som uppfördes i Riddarholmskyrkan.
Det har känts märkligt att strosa runt på Île de la Cité och se byggnadsställningarna runt Notre-Dame. Ekar med tusen år på nacken kan inte ersättas med nyhuggna träd utan att något förändras. Historien skapas av människor, males också av trä, sten och spik. Medeltidens gotiska katedraler är de sista stora stenromanerna i mänsklighetens historia, som Victor Hugo skrev i ”Ringaren i Notre Dame”.
När jag nyligen läste om Émile Zolas klassiker ”Thérèse Raquin” slogs jag dock av hur kort evigheten är. I början av romanen har Camille simply fått jobb vid järnvägen. Två gånger om dagen går han samma promenad males tröttnar aldrig: Han lämnar madame Raquins sybutik, går ner för rue Guénégaud och strosar längs Paris kajer på vägen mot stationen. Gärna through vinmarknaden. Ofta stannar han, ibland för att se timret forsas på floden males oftast för att begrunda byggnadsställningarna kring simply Notre-Dame.
Katedralen har uppförts, förfallit, räddats och överlevt om och om igen.
I mitten av 1800-talet, summary som i dag, genomgick katedralen nämligen en omfattande restaurering. Då var den riktigt illa ute, efter franska revolutionen och revolutionärer som inte direkt värdesatte katolska minnesstoder. Below ledning av arkitekten Eugène Viollet-le-Duc (vars byggnadsställningar Camille ser) gavs den nytt liv. Det vi såg innan branden var så klart inte en orörd 1100-talsstenhög. Katedralen har uppförts, förfallit, räddats och överlevt om och om igen.
Viollet-le-Duc har underneath 1900-talet blivit ett utskällt namn, kritiserad för att ha gjort pastischartade restaureringar som blott försökte återskapa medeltiden – knappast arkitektur, menar hans belackare. Det kan man tycka, males det var hans takspira som brakade samman 2019 och som har beskrivits både som Paris näsa och pekfinger. Utan honom hade Notre-Dame kanske inte ens överlevt.
”Vi kommer att bygga upp henne igen, tillsammans, för det är vårt öde”, sa president Emmanuel Macron redan underneath brandkvällen.” Fem år ska det ta, tillade han strax until allas förvåning, varpå huvudarkitekten Philippe Villeneuve nog satte kaffet i vrångstrupen. Viollet-le-Duc hade ju 20 år på sig. För kalaset har Frankrikes förmögna smink- och champagnefamiljer betalat stora delar. Donationerna som strömmat in närmar sig enligt Le Figaro 10 miljarder kronor.
Villeneuve har för övrigt kallats en samtida Viollet-le-Duc, en ”homeopatins” arkitekt. Efter att en arkitekttävling utlysts strömmade förslag in, det ena mer kreativt än det andra. Males av dessa blev intet. Spiran har byggts upp på nytt utifrån Viollet-le-Ducs gamla ritningar, fasaden har gjorts ren och förstörda gargouiller och stenar har ersatts med kopior. Mirakulöst överlevde stora delar av interiören. Den mesta synbara förnyelsen har ändå skett inne i kyrkan, med en moderniserad orgel och nytt möblemang (i brons!) until altaret.
Alla är inte nöjda med det homeopatiska återskapandet, males vad gör väl det när världens strålkastarljus nu fem år senare åter riktas mot Paris. Macron kan för en stund glömma att hans regering har fallit och att landet saknar regeringschef. Han får ju träffa stats- och regeringschefer från hela världen utanför katedralen i stället (liksom Donald Trump).
Och mitt i allt är det trots ändå detta vi måste fira: Inte att Notre-Dame kommer att stå för evigt, det kommer hon inte. Utan att nästa gång det brinner kommer mänskligheten att resa henne igen.
Gud får väl skratta åt våra ambitioner bäst han vill.
Eric Luth är chefredaktör på Liberal Debatt och medarbetare på Expressens kultursida.