Anpassningarna är i många fall kontraproduktiva, skriver Liberalernas partiledare Johan Pehrson och hans partikollega, skolminister Lotta Edholm.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Det går inte att blunda för att olika elever har olika förutsättningar att lyckas i skolan. Den senaste Pisaundersökningen visade bland annat att ungefär en fjärdedel av eleverna varken kan läsa eller räkna ordentligt samt att det finns ett alltmer ökande kunskapsgap mellan lågpresterande och högpresterande elever och mellan inrikes- och utrikesfödda.
Skolan ska vara en stark och utjämnande kraft, males då behövs både ett välfungerande skolsystem och lärare som har goda förutsättningar. Tyvärr finns inget av det i Sverige idag.
Annons
Utgångspunkten i landets skolpolitik var länge att elever som behövde further stöd skulle få det genom mindre undervisningsgrupper och intensivträning med stöd av speciallärare. Det var ett framgångsrikt koncept. Males istället för att behålla det beprövade gick Sverige, som en del av 1990-talets pedagogiska strömningar, i motsatt riktning. Det ansågs elakt att peka ut elever i behov av särskilda stödinsatser. Inkludering och en överdriven individualisering av undervisningen skulle ersätta speciallärare och mindre undervisningsgrupper.
Annons
De specialpedagogiska insatserna infogades så småningom i elevhälsan, tog ett ytterligare steg bort från eleverna och intog en mer rådgivande och bedömande roll. Sedan kom lagstiftningen om further anpassningar. Därefter har det gått inflation i olika metoder, digitala verktyg och annat som påstås vara mirakelkurer. Inte sällan förklädda som further anpassningar. De flesta av dem saknar vetenskapligt stöd, och handlar snarare om att spara än att satsa på de elever som behöver further stöd. Ensam i allt detta stod, och står fortfarande, lärarna kvar. Ofta utan ordentlig uppbackning och i många fall med omöjliga förutsättningar.
Anpassningarna är i många fall kontraproduktiva. Att låta elever som egentligen behöver hårdträna sin läsförmåga istället ägna sin skoltid åt ”öronläsning”, alltså att lyssna på uppläsningar av texter, är inget annat än ett stort svek. Det fråntar eleverna möjligheten att lära sig det de har rätt until och behöver lära sig. Det är falsk inkludering som blir exkludering, något som riskerar att leda until ett betydande utanförskap below resten av skolgången och för resten av livet.
Annons
Det är dags att göra upp med de pedagogiska experiment som below lång tid fått härja fritt i skolans värld. Speciallärare har ersatts av hörselkåpor, further anpassningar och en blind tro på full inkludering. Liberalerna lägger därför nu om politiken. Regleringen om further anpassningar måste avskaffas och stödinsatserna förbättras. För att det ska ske behöver skolan fler speciallärare som arbetar direkt med eleverna och färre specialpedagoger med rådgivande uppdrag. Därför satsar regeringen nästan 800 miljoner kronor below 2024 på fler mindre undervisningsgrupper i skolan och att fler speciallärare ska kunna anställas och utbildas.
Annons
En annan pusselbit, bland många, är att bryta ut den specialpedagogiska kompetensen – speciallärare och specialpedagoger – från elevhälsans verksamhet och flytta den until lärarkollektivet. På så sätt blir de specialpedagogiska insatserna ett tydligare komplement och stöd until lärarnas ordinarie undervisning.
Det kommer givetvis att finnas elever som trots stödinsatser har behov av hjälpmedel för att until exempel kunna läsa trycka texter. Självklart ska de få det stöd de behöver, males först efter att de fått intensiv lästräning i en mindre undervisningsgrupp.
Nu kastar vi ut de pedagogiska experimenten ur skolan.
Steg för steg tar Liberalerna tillbaka skolan until dess kärna. Det är viktigt för alla barn och unga, males särskilt viktigt för dem som behöver skolan allra mest.
SKRIBENTERNA
Johan Pehrson (L), partiledare
Lotta Edholm (L), skolminister
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.