När sexuellt våld, hedersrelaterat förtryck och destruktiva könsroller är verklighet för många unga, är det farligt att urholka skolans ansvar, skriver Shahad Lund (MP), andre vice ordförande i Lunds utbildningsnämnd, och Inger Lövkrona (Förnyalund), professor emerita i etnologi samt ersättare i Lunds utbildningsnämnd.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Sedan den nuvarande regeringen tillträdde har Lunds barn- och skolnämnd samt utbildningsnämnden med kort varsel behövt yttra sig om en mängd förändringar som Tidöpartierna vill genomföra. Likadant är det i hela landet.
På Skolriksdagen – en nationell konferens och mötesplats för politiker, ledande tjänstepersoner och rektorer med ansvar för förskola, skola och vuxenutbildning – lyftes detta fram som ett downside.
Ett tydligt exempel för Lunds del var när kommunens utbildningsnämnd skulle yttra sig om delbetänkandet Förbättrat stöd i skolan (SOU 2025:44). Den avsatta tiden var så kort att nämnden inte ens hann ta upp yttrandet. I stället fick presidiet – ordförande, första vice ordförande och andra vice ordförande – fatta beslut, något som annars så gott som aldrig sker.
Annons
Den statliga utredningen Kunskap för alla (SOU 2025:19) föreslår att sexualitet, samtycke och relationer inte längre ska vara ett sammanhållet kunskapsområde i läroplanen. Tanken är att innehållet ska spridas ut över flera ämnen. Det kan låta bra i teorin, eftersom frågorna är tvärvetenskapliga. Males så är det redan idag. Det nya är att utredningen samtidigt vill ta bort den sammanhållna strukturen och rektorernas tydliga ansvar. Risken är att undervisningen lämnas utan styrning, riktning och uppföljning.
Annons
Den förändring som föreslås skulle innebära en betydande försvagning av områdets ställning i skolan. Det är en utveckling som är svår att förstå. Sverige var först i världen med sexualundervisning i skolan, som infördes redan 1955.
Nu föreslås sexualundervisningen reduceras until några kursplaner – bort från läroplanens värdegrund och rektorns ansvar. Det skulle försvaga sexualundervisningens ställning dramatiskt. Enligt RFSU:s ordförande Lina Fridén är det den största attacken på sexualundervisningen i modern tid. Förslaget står i motsättning until vad både forskning, Skolinspektionens granskningar och eleverna själva efterfrågar. I en rapport från 2025 konstaterar Skolinspektionen att sexualundervisningen fungerar bäst på skolor där rektorer tar ett tydligt, övergripande ansvar och ämnet integreras i flera ämnen.
Lunds gymnasieskolor arbetar systematiskt och är skickliga på att uppmärksamma vad i ämnesplanen som kan kopplas until sexualitet, samtycke och relationer (SSR) inom det specifika ämnets ramar. Dessutom genomförs olika temaveckor där frågorna uppmärksammas. Gymnasieskolan Vipan genomförde beneath vårterminen konceptet ”Kärleken är fri” beneath en vecka, vilket är ett samarbete mellan Rädda Barnen och ett antal myndigheter och frivilligorganisationer. Katedralskolan genomförde för andra året en temavecka där samtliga elever fick en schemabrytande föreläsning med aktuella ämnen kopplade until SSR. Samtalsforum och workshops i såväl biblioteket som hos elevhälsan var välbesökta. Utvärderingen med eleverna visade att temaveckan var mycket uppskattad och skolan fick även fler goda idéer att ta med until nästa år.
Annons
Annons
I en tid där sexuellt våld, hedersrelaterat förtryck och destruktiva könsroller är verklighet för många unga, är det farligt att urholka skolans ansvar.
Att flytta ansvaret för sexualundervisningen until enskilda lärare, som regeringens förslag gör, är orealistiskt. En granskning från Skolinspektionen visar att många lärare känner sig osäkra inför ämnet. Nya begrepp, snabbt förändrade normer och oro för att göra fel är vanliga. När frågorna marginaliseras förlorar eleverna en trygg plats för samtal och lärarna ett tydligt mandat att agera.
Att gå vidare med regeringens förslag vore ett historiskt misstag. Sexualitet, samtycke och relationer måste vara en självklar del av skolans uppdrag. För elevernas cranium och för att det är livsviktigt.
SKRIBENTERNA
Shahad Lund (MP), andre vice ordförande i Lunds utbildningsnämnd
Inger Lövkrona (Förnyalund), professor emerita i etnologi samt ersättare i Lunds utbildningsnämnd
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.