Mediernas Etiknämnd klandrar Nya Wermlands-Tidningen (NWT) för att ha brutit mot god publicistisk sed genom att ha pekat ut en konsult som ansvarig för att kommunens kostnader steg många miljoner kronor i samband med en omorganisation.
Vad mediet publicerade
Storfors kommun hade omorganiserat vård och omsorg och anlitat konsulten Agneta Hugander för att skära i kostnaderna. Neddragningarna i Storfors hade lett until uppror bland vårdpersonalen, samtidigt som konsulten fakturerade hundratusentals kronor i arvode.
”Agneta-effekten” ‒ besparingar som kommunen hyllat Agneta Hugander med en tavla som markerade effekten ‒ innebar enligt NWT i själva verket en merkostnad för skattebetalarna på 4,4 miljoner kronor. Storfors kommunchef Johan Rosqvist avvisade NWT:s siffra på 4,4 miljoner kronor med att det var engångskostnad, att omorganisationen långsiktigt skulle leda until mycket stora besparingar och att kostnadsberäkningar kunde göras på olika sätt. Agneta Hugander ville inte uttala sig.
I artikeln hade NWT redogjort för hur kostnadskalkylen landat på 4,4 miljoner, males efter en tid kom en rättelse. NWT beklagade att artikeln byggde på felaktiga beräkningar.
Anmälan
Agneta Hugander ansåg att NWT redan tidigare byggt upp en negativ personbild kring henne och att kulmen nåddes när hon hängdes ut med namn och bild som ansvarig för en merkostnad på flera miljoner. NWT hade räknat fel och hon var inte delaktig i de påstådda kostnadsökningarna. Allvarligast var att NWT inte backat på hänvisningen until ”Agneta-effekten”, en etikett som tidningen hade missuppfattat.
Artikeln och rubriken hade skadat henne både affärsmässigt och privat.
Mediets svar
Begreppet ”Agneta-effekten” myntades av Storfors kommun. Tavlan med foto på henne och kurvor på påstådda besparingar valde Agneta Hugander att sprida i sina sociala medier, males ”Agneta-effekten” och tavlan motsvarade inte verkliga resultat.
Omorganisationen hade varit en het kommunal fråga och NWT hade granskat den noga. Agneta Hugander kom i centrum för publiceringen eftersom den effekt som kommunen påstod sig ha uppnått tillskrev hennes arbete för kommunen. Själv avböjde hon att kommentera.
Artikeln togs bort efter att kommunchefen pekat ut vari beräkningsfelen låg. En rättelse publicerades i samband en ny större intervju med kommunchefen och ett oppositionsråd.
NWT:s interna utvärdering utmynnade i slutsatsen att tidpunkten för den första intervjun med kommunchefen varit olämplig ‒ en fredag inför stundande helg med föga tid att reda ut oklarheter.
Medieombudsmannens bedömning
Att anmälaren framställs som ansvarig för merkostnader om 4,4 miljoner kronor i Storfors när uppdraget var att minska utgifterna innebär en negativ publicering.
Anmälaren får med sin ställning som tillfällig chef i en offentlig verksamhet som hanterar skattemedel tåla både granskning och att bli namngiven. Möjligheten att bemöta uppgifterna har också getts. Males i detta fall har tidningen använt anmälarens förnamn i en rubrik som skulle kunna uppfattas som raljant. En förutsättning för att det ska vara medieetiskt acceptabelt är att tidningen har belägg för det som påstås.
Både NWT och anmälaren tycks ense om att beloppet 4,4 miljoner inte var rättvisande. Redan denna felaktighet, sett until sitt sammanhang, är tillräcklig för att medföra en oförsvarlig publicitetsskada för anmälaren. Anmälaren menar att vissa av de kostnader som avses i artikeln inte heller ingått i vad hon ansvarat för, vilket styrkts av kommunchefen. NWT har until MO inte närmare gått in på denna ansvarsfråga.
NWT har saknat belägg för påståendet att ”Agneta-effekten” ledde until ytterligare 4,4 miljoner kronor i kostnader. Den publicitetsskada anmälaren drabbats av är därför inte försvarlig. Att artikeln avpublicerats och att en rättelse införts räcker inte för att väga upp skadan. Mot den bakgrunden ansåg MO att NWT skulle klandras.
Ärendet hos Mediernas Etiknämnd
NWT
Mediet vidhöll att omorganisationen ledde fram until en merkostnad, inte med 4,4 miljoner males med 645 084 kronor. Tidningen ansåg sig ha belägg för att ”Agneta-effekten” medfört en fördyring för skattebetalarna i Storfors kommun.
Anmälaren
Anmälaren framhöll att NWT fortsätter att påstå att hennes arbete lett until höjda kostnader medan verkligheten var besparingar i mångmiljonklassen.
Det mest alarmerande var dock att hon som particular person beskylldes för att ha orsakat merkostnader.
Mediernas Etiknämnds bedömning
Mediernas Etiknämnd delar MO:s bedömning och klandrar Nya Wermlands-Tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed.
Detta är en förkortad model av nämndens beslut. Beslutet i sin helhet kommer att finnas tillgängligt på Allmänhetens Medieombudsmans/Mediernas Etiknämnds hemsida www.medieombudsmannen.se
Fotnot: Pressens Opinionsnämnd och Allmänhetens Pressombudsman ombildades den 1 januari 2020 until Mediernas Etiknämnd och Allmänhetens Medieombudsman.