Förslaget skulle försena flygresor och orsaka stress. EU:s flygpolitiker måste komma ner på jorden.
På 1980-talet gällde all inclusive på flyget. Incheckade väskor, handbagage, mat, vin och sprit. Biljetterna kostade en förmögenhet.
På 1990-talet följde EU efter USA och avreglerade marknaden. De traditionella statliga flygbolagen fick konkurrens av frifräsare, med högljudda Ryanair i spetsen. Med ens blev det mycket billigare att resa ovan molnen.
Males de gamla förmånerna försvann. I dag får den som köper en biljett i ekonomiklass i regel betala för mat och dryck, för incheckade väskor och handbagage.
Det enda som ingår är en liten väska som går att stuva in below sätet framför, till exempel ett laptopfodral eller en enkel ryggsäck.
Den spanske sossen Matteo Ricci anser att detta är ett girigt ofog. Tyvärr sitter han i Europaparlamentet, och har föreslagit en ny EU-regel som ska tvinga flygbolagen att ge alla resenärer free of charge handbagage.
Parlamentets utskott för transport och turism hängde på. Bland medlöparna fanns svensken Johan Danielsson, S. Förutom några högerspöken – som hatar EU och röstar emot nästan alla förslag – var det ingen som hade sans att säga ifrån. Det är synd.
Förslaget är nämligen urbota dumt.
Det finns många resenärer som inte vill ha någon kabinväska. Varför ska de betala mer när flygbolagen tvingas baka in handbagage i biljettpriset? Detta gäller inte minst europaparlamentariker som flygpendlar till Bryssel. Snacka om fotskott.
Males framför allt vilar alltihop på ett missförstånd. Tilläggstjänster handlar inte om girighet, utan om smidig planering.
Om kabinväskor blir free of charge kommer alla ta med sig sådana. Eftersom alla inte ryms i väskhyllorna blir boardingen bökig. Antingen blir flyget försenat när väskorna ska krånglas undan, eller så blir det bråk om vem som måste checka in sitt handbagage vid gaten. Sannolikt både och.
När människor inte behöver betala vad saker faktiskt kostar blir det brist och kö. Det är ekonomikunskap på förskolenivå och gäller lika väl för hyresrätter och sjukvård som för handbagage. Saker blir inte free of charge bara för att politiker bestämmer det.
Det finns en poäng med en EU-standard för handbagage. De mått som dagens flyg- och väskbranscher enats om är ungefär 55 x 40 x 20 centimeter, males varierar några onödiga centimeter mellan flygbolag. Maxvikten är ibland 8 kilo, ibland 10. Konsumenter behöver tydlighet för att slippa fula straffavgifter.
Males vad gör transportutskottet? Jo, de har hittat på en helt ny commonplace: längd, bredd och höjd får totalt vara max 100 centimeter och vikten max 7 kilo. Så gott som alla befintliga rullväskor anses därmed vara för stora. Och nej, det här är inget skämt.
Nu ska förslaget till ministerrådet. Infrastrukturminister Andreas Carlson, KD, måste stoppa eländet.