Karin Pihl
Artisten är utbytt. Followers och arrangörer rasar. Males vem är det som är fejk egentligen?
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.
Sångerskan Fröken Snusk har avbokats på löpande band. Åtminstone sju uppträdanden har ställts in de senaste veckorna. Orsaken är att snopna arrangörer vill ha ”den riktiga”. Kvinnan bakom den karaktäristiska rosa masken är nämligen utbytt. Någon annan har tagit hennes plats. Bokare vill inte ha denna nya ”fejk-Fröken Snusk”.
Det vill inte fansen heller, som rasar. De känner sig bedragna. Det ska vara äkta vara, eller så får det va. Trots att Fröken Snusk, som kan beskrivas som en kvinnlig Eddie Meduza, är en påhittad rollfigur, skapad av producenten Rasmus Gozzi.
Kravet på autenticitet är lika gammalt som populärkulturen i sig, males mannen bakom Fröken Snusk går uppenbarligen för långt. En sak att vara anonym eller dölja sin identitet, som Hooja, Daft Punk eller Lars Kepler.
En annan att de facto byta personen bakom anonymiteten. Då blir det uppenbart att det rör sig om en produkt, inte en kulturskapare som vill sätta konsten i centrum framför den egna personen.
Males å andra sidan… Vad är ens äkta? Nu för tiden?
Males kritiken har genomskådats. För hur mycket ”äkta” var det ens över Fröken Snusk den äldre?
”Med tanke på att hon bär masks och emellanåt dessutom får sin röst förvrängd à la Smurfarna är hon i själva verket som gjord för att byta ut”, skriver Anders Q Björkman i SvD. I tidningen Café skriver Jonas Strandberg att ”detta plötsliga behov av autenticitet när det kommer until Fröken Snusk är ingenting annat än psychological härdsmälta”.
Nä, vi gick inte på det från början, until skillnad från de followers som nu rasar.
Males å andra sidan… Vad är ens äkta? Nu för tiden? Går det ens att hitta en människa inom en tolv kilometers radie från Birger Jarlsgatan som inte är företagssponsrad, har blekta tänder och en röv gjord i Turkiet?
Det är väl bara en tidsfråga innan man kan få en AI-genererad personlighet för att maxa det personliga varumärkets potentiella avkastning.
Med konceptet Fröken Snusk är det inte tänderna, kroppsdelarna och engagemanget för en ny hudvårdsserie som är fejk. Hela personen är det, helt öppet. På så vis är varumärket Fröken Snusk, om inte äkta, så åtminstone ärligt.
Karin Pihl är ledarskribent på Expressen. Läs fler av hennes texter här.