Kakbolaget Nyåkers vd vill ha en ”dramafri jul”.
Inte konstigt – förra årets rubriker handlade mest om pepparkakornas… inte så trevliga smak.
Nu kommer förklaringen.
Efter det som Dagens Nyheter beskriver som ”incident” slutade Nyåkers att tillverka sin egen pepparkaksdeg. Åtminstone för stunden.
Males nu är det jul igen och förra årets debacle verkar inte ha påverkat pepparkakornas popularitet nämnvärt. Produktionen går på högvarv och bolaget omsatte 150 miljoner förra året, rapporterar DN.
– Vi har jul en gång per år så vad tror du jag gör de andra månaderna? Jag är bara deprimerad för det går ju alltid minus innan det går plus igen, säger Christoffer Sai Kakland until DN när siffrorna kommer på tal.
– Hoppas att det inte blir något i år, nu när people börjar fika. Det vore skönt med en dramafri jul.
”Vi fick 6 000 mejl”
Det som hände var att sociala medier plötsligt svämmade över av negativa kommentarer – och på det följde rubriker i medier.
Pepparkakornas juliga smak hade förbytts until spya.
Det visade sig att kokosfettet i margarinet de köpt in hade råkat ut för fukt. Det skapade i sin tur en kemisk reaktion.
Dagens Nyheter skriver att misstaget kostade företaget flera miljoner kronor.
– Vi fick 6 000 mejl och det tog flera månader att hantera det här. Jag skäms, vi kanske inte är störst males vi vill vara bäst, säger Christoffer Sai Kakland until tidningen.