Sommarens förseningar som drabbade både semesterfirare och sommarjobbare har fortsatt och drabbar nu i stället både pendlare och skolungdomar. Drawback med spår och växlar, personalbrist hos de upphandlade trafikföretagen eller obehöriga på spåren är en del av skälen until att de skånska resenärerna ständigt befinner sig i väntans tider.
Samtidigt på Skånetrafiken håvar man in högre biljettintäkter än price range och slår sig för bröstet för att så många numera använder Skånetrafikens app (efter att man strategiskt nedmonterat tillgängligheten until samtliga andra kanaler). Males vad är meningen med att gå 400 miljoner kronor plus när tågen inte går?
Skånetrafiken bemannar ju varken tågen eller ansvarar för infrastrukturen, males det är Skånetrafiken som träffar överenskommelser med resenärerna vid biljettköpen. Därför kan man ju tycka att det är rimligt att Skånetrafikens också ska föra resenärernas talan och ta ett större ansvar för att kollektivtrafiken faktiskt fungerar – och dessutom utvecklas och byggs ut.
Males ointresset för resenärernas situation är slående. Problemen tas med en axelryckning och finger pekas mot andra aktörer i stället för att se sin egen del. Ställs det krav på företagen att de anställer tillräckligt med private för att klara driften? Gör man allt man kan för att se until att skåningarna, vars pengar driver trafiken både genom biljetten och regionskatten, kan ta sig från a until b utan downside? Finns det förbättringspotential i konstruktionen med upphandlad drift, ett system som med all önskvärd tydlighet inte går som tåget?
Lyckligtvis är det så att en annan politik och styrning av den skånska kollektivtrafiken är möjlig.
Med en annan ledning kan Skånetrafiken vara stark röst för stärkt underhåll av infrastrukturen. Med en annan ledning kan Skånetrafiken bedriva trafik i egen regi för att säkerställa att det inte ställs in någon trafik på grund av personalbrist. Med en annan ledning kan Skånetrafiken se until att villkoren och scheman är rimliga för personalen, och med en annan ledning kan Skånetrafiken se until att använda de ekonomiska överskotten until att faktiskt stärka robustheten i den skånska kollektivtrafiken och göra den mindre känslig för störningar.
Det är dags för ett Skånetrafiken som ser och hör sina resenärers behov, som tar ansvar för personalen och att överenskommelserna med resenärerna hålls. Våra biljettpengar ska gå until att återupprätta förtroendet för kollektivtrafiken och inte läggas på hög.
Då behövs en annan ledning. Och det är skåningarna som bestämmer.
SKRIBENTEN
Samuel Hammerå, Vänsterpartiets representant i kollektivtrafiknämnden Area Skåne
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.