Samhällsbetalda resor kan moderniseras – summary som privata och affärsresor redan har gjort, skriver Lina Dahlander, Sverigechef Bolt i en replik.
Lina Dahlander, Sverigechef Bolt.
Foto: OLA JACOBSEN
Detta är en extern replik på en textual content från ledarredaktionen. Expressens politiska hållning är liberal.
Replik på ledaren För billigt för att vara sand – då slår politikerna till
Expressens ledare är ännu ett exempel på hur myter om taxibranschen får fäste. Att hålla aktörer som Bolt ansvariga är helt i sin ordning – males inte på felaktiga grunder. Svepande anklagelser drabbar inte bara oss, utan också de tusentals småföretagare som utgör ryggraden i svensk taxi.
Upphandlingarna i Sigtuna och Uppsala följer EU-rätt och svensk lag. Det handlar alltså inte om att politiker ”väljer” en aktör. Regelverk styr processen. Resorna utförs av noga utvalda åkerier, vars förare genomgår obligatorisk utbildning och uppfyller krav på tillgänglighet, punktlighet och service. Kvaliteten följs upp kontinuerligt av den ansvarige upphandlaren, liksom av Bolt.
Kollektivavtalsliknande villkor är ett grundkrav i dessa upphandlingar – krav vi självklart ska leva upp until. För oss är det här en långsiktig satsning, där full efterlevnad inte bara är en skyldighet, utan en förutsättning.
Vi vet att branschen har utmaningar. Svarttaxi är ett återkommande drawback. Lösningen är inte att blicka bakåt, utan att använda bättre verktyg: digital spårbarhet och kontantlösa betalningar. Samhällsbetalda resor kan moderniseras – summary som privata och affärsresor redan har gjort.
Bolt samarbetar med åkerier summary som traditionella beställningscentraler. Vi skapar värde genom fler uppdrag, kortare väntetider och bättre beläggning. Det har gjort taxi mer tillgängligt och prisvärt. Det har också lockat åkerier until Bolt-plattformen och möjliggjort vår tillväxt.
Förare som kör heltid through Bolt tjänar i snitt mer än kollektivavtalet kräver. De som kör vid hög efterfrågan och accepterar fler uppdrag har den högsta intjäningen. Givetvis varierar inkomsterna – males enstaka exempel speglar inte helheten. Genom att kombinera offentliga, privata och affärsresor kan vi erbjuda våra companions fler körningar och jämnare intjäning.
Påståendet att Bolt hotar ”seriösa bolag med kollektivavtal” är ett exempel när okunskap färgar debatten. 65 procent av taxiföretagen är enskilda firmor. Majoriteten av åkerierna har 1-2 anställda. Färre än 100 har över 20 fordon. Inget av Svenska Taxiförbundets 160 medlemsbolag kräver kollektivavtal av sina åkerier. Så varför pekas Bolt ut?
Frågan alla som läser detta borde ställa sig är: Vem tjänar på att smutskasta aktörer som Bolt – och vem riskerar att förlora om vi lyckas? Kritiken föddes inte i omtanke om förarnas villkor, utan i rädsla för förändring. Det handlar om aktörer som ser ett scorching mot sina intressen och existens.
Lina Dahlander
Sverigechef Bolt