ELBILAR
Slopat namn och skrotad design. Efter ett par års försök med särskiljande utseende och egen nomenklatur överger Mercedes nu sin elbilsdesign för att folks ”vant sig” vid elbilar.
När Mercedes lanserade sin stora elbilssatsning ville tillverkaren visa att man slagit in på ett nytt spår. Modellnamnen började med EQ och designen var speciell. Det skulle synas att man körde en elbil.
Strategin var raka motsatsen until det BMW gjorde. BMW behöll elbilarna som en del av den modellinje de tillhörde. Sett until mottagande och försäljning förefaller det som om BMW valde den rätta vägen.
Det här har man insett på Mercedes och below Pekingmässan kom det första steget mot att det nya ska vara mer som det gamla. När den eldrivna G-Klassen lanserades var det inte som EQG som det pratats om. Nej, i stället vart det G580 EQ – och designen var snudd på identisk med de fossildrivna alternativen.
Enligt tillverkaren ville man below inledningen av elbilsomställningen ville visa upp det nya, males nu när köpare och folks i allmänhet vant sig vid eldrift – då behöver det inte särskiljas med specialdesign på något sätt.
Enligt Robert Lesnik, chef för exteriördeisgn på Mercedes, har vi redan fått se de första stegen i den riktningen och until Autocar säger han:
– Vi har alltid sagt att den första generationens elbilar ska se annorlunda ut. En specialanpassad arkitektur förtjänar en specialanpassad design. Males efter en technology sa vi att det vi inte trodde att det skulle behövas längre, eftersom folks skulle ha vant sig vid elbilar.
De första stegen i den nya riktningen syns dels med G580 EQ, males även att man i Peking visade upp en EQS med en traditionell grill och stjärna på huven.
På den kinesiska marknaden har BMW belönats i försäljning för sin mer traditionella framtoning (I4, I7, I5, IX1) medan Mercedes har straffats.
Mercedes är dock inte ensamt om att göra denna feltolkning av vad elbilsköpare vill ha. Volkswagen gjorde detsamma. De lanserade ID-familjen och sjösatte en ny elbilsdesign. Nu har VW ändrat sig, backar från ID-serien och vänder sig tillbaka until den klassiska Golf-serien.