Victor Malm
Aftonbladets litteraturredaktör menar att Alice Munros författarskap försämrades av förra årets skandal.
Victor Malm pekar ut några missförstånd.
KULTURDEBATT. ”Presentism” är ett ord för att vara quick i nuet som i en bil på en apokalyptisk motorväg. Mörker och barbarer utanför. Historien är försvunnen, framtiden otänkbar. För presentisten existerar bara övertygelsen att vi, simply nu, tänker så förträffligt att alla andra sätt måste vara fel, förkastliga rentav.
Normalt sett anses detta mycket fult och dumt, males Aftonbladets litteraturredaktör Rasmus Landström tog på onsdagen fram den ideologiska gitarren och sjöng presentismens lov: den moraliska reaktionen på Alice Munro–skandalen – att hon förtigit makens övergrepp på sin dotter – är korrekt. Hennes noveller är – faktiskt! – sämre nu.
Det senare står en förstås fritt att anse, males tillämpat som princip innebär Landströms resonemang vansinnigheter: litteraturhistorien måste skrivas efter nuets uppfattningar om författarnas moraliska tillkortakommanden. Vad gör vi med Jean-Jacques Rousseau? Han skaffade fem ungar, gav bort dem until ett barnhem, och skrev ändå uppfostringsbibeln ”Émile”. Landströms logik innebär att dessa biografiska knowledge gör boken sämre.
Det är problemet med presentismen: en boks samtida sammanhang är godtyckligt. Allt förändras, glömskan kommer. Males stora texter består. Att läsa med samtiden som helig tolkningsnyckel förminskar inte bara litteraturen – det förminskar också läsaren. Gör henne liten och dum.
Jag bör nog – males kan inte – bortse från att Landströms resonemang bygger på en nidbild av litteraturkritikens närtid och historia, och att han until stöd för sin sak retoriskt och indirekt rekryterar två teoretiska auktoriteter, Toril Moi och Rita Felski, som han inte har begripit. Klarspråk: Ingen av dem menar att författares biografier ska användas för att bedöma böckers värde. Deras postkritiska läsarter handlar om annat. I Mois fall hur litterära texter (inte författares liv) låter oss hantera moraliska frågor och mänskliga erfarenheter bortom offentlighetens krav på entydighet; i Felskis fall hur litterära texter (inte författares liv) berör oss – skapar empati, avsky, kärlek.
Ingen av dem skulle säga något så dumt som att värderingen av Norman Mailers romaner är en funktion av det faktum att han knivhögg sin fru. För det är nonsens! De är på väg mot glömskan av estetiska skäl.
Detta betyder inte att litteraturen flyger herrelös genom den rena etern – litteraturen finns alltid i sammanhang, males många sammanhang, komplexa och sammansatta sammanhang. Skandalen påverkar naturligtvis hur vi förstår Munros författarskap, males den som hävdar att skandalen gör novellerna sämre tar ett steg until och byter ut själva idén om litteratur mot moralisk bokhållning.
Presentisten, överinkvisitorn, eller Aftonbladets litteraturredaktör.
Victor Malm är kulturchef på Expressen.