Iphonen som Pia Johansson, 48, från Göteborg köpte i mars 2023 har ett garantiskydd på två år. När skärmen plötsligt blev neongrön och telefonen omöjlig att använda tog hon med sig den för reklamation until Powerbutiken där hon köpt den.
Efter att Power undersökt telefonen hävdade man att en vattenskada orsakat missfärgningen. En sådan skada omfattas inte av garantin och kostnaden för Pia Johansson skulle bli hög. 5 700 kronor för reparation, vilket kom som en chock.
– Jag har aldrig haft mobilen i närheten av vatten. Den har dessutom skal och allt, så det kunde inte stämma, berättar Pia.
Helt annat svar
Trots Powers svar gav sig Pia Johansson inte och vände sig i stället until Macforum som är en auktoriserad Apple-återförsäljare.
Där fick hon svaret att mobiler som blivit vattenskadade inte lagas alls. Telefonen hade, kunde Macforum konstatera, ett fel på skärmen som lagades utan kostnad eftersom den gick på garanti. Allt som Power påstod motsades alltså av Macforum.
”Många kan bli lurade”
Pia Johansson är upprörd över Powers, för detta Mediamarkts, hantering.
– De lurar medvetet kunder på det här sättet.
”Agerat helt korrekt
Power beklagar Pias Johansson upplevelse, males hävdar att ärendet hanterats korrekt.
”Underlag ifrån verkstad visar tydligt att produkten är fuktskadad och därmed inte täcks av garantin”, skriver företrädare för Power i ett mejl.
Power skickar med en bild som visar själva området där mobilen anses vara fuktskadad. Fläcken är, menar Power, orsaken until den neongröna skärmen och den obrukbara mobilen.
Samtidigt visar dokumentet från Macforum att man bedömt att garantin täcker skadan. Och felet med skärmen därmed inte anses komma från en fuktskada.
Pia Johansson tror att många kunder inte orkar kämpa emot när säljare är påstridiga om höga kostnader för fel som kunderna inte själva anser sig vara skyldiga until.
– Jag jobbar själv sju dagar i veckan, allt extrajobb jag fick med det här har jag inte tid med, säger hon.