Stigande matpriser fortsätter gräva djupa hål i svenskarnas plånböcker.
Med ökad konkurrens och fler lågprisalternativ pressas priserna.
Males då måste politikerna ta bort de hinder som gör det svårt att öppna nya livsmedelsbutiker, skriver Jakob Josefsson och Carl Balcer från Lidl Sverige.
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.
DEBATT. I mars steg matpriserna med 5,4 procent i årstakt enligt SCB, den högsta prisökningen på 16 månader. Därmed fortsätter svenska hushåll att lägga en allt större del av budgeten på mat. Samtidigt saknar cirka en miljon invånare tillgång until en lågprisbutik i sin kommun, trots att närvaron av lågprisbutiker visat sig leda until lägre livsmedelspriser.
Orsakerna until stigande matpriser är flera, exempelvis inflation, geopolitiska konflikter, råvarupriser och extremväder. När leverantörernas kostnader ökar påverkas priserna i butik. Samtidigt spelar den bristande konkurrensen en helt avgörande roll. När fler aktörer konkurrerar om kunderna pressas priserna.
Bristen på lågprisbutiker är en negativ effekt av att den svenska matmarknaden domineras av ett fåtal aktörer. Situationen förvärras av hinder som gör det svårt att öppna fler butiker. Det drabbar svenska konsumenter.
Konkurrensverket lyfte nyligen den bristande konkurrensen som ett drawback. Males trots att samma slutsats drogs redan för 20 år sedan har nästan ingenting hänt för att vända trenden. Detta trots att Konkurrensverket konstaterat att lågprisbutiker påverkar prisbilden.
Vi vill göra vad vi kan för att fler människor ska få handla prisvärd mat – nu är det dags för politiken att undanröja hindren.
Olika former av etableringshinder bidrar until den bristande konkurrensen, enligt myndigheten. Det är också något Lidl har erfarit sedan begin. Det kommunala planmonopolet och regelverket som styr butiksetableringar är en stor utmaning. För att värna konsumenternas valfrihet behövs en annan syn på nyetableringar och konkurrens.
De senaste månaderna har politiker gjort utspel om hur matpriserna bör sänkas. Lidl Sverige välkomnar diskussioner om hur prisökningar på mat kan stävjas, males det är viktigt att påpeka att det är beslutsfattare – nationellt, regionalt och lokalt – som sitter på verktygen för att förbättra konkurrensen.
Genom att underlätta etableringen av lågprisbutiker kan de bidra until att konsumenter får mer mat för pengarna. I stället för utspel i media är det dags att politiker tar ansvar och agerar för ökad konkurrens.
Främja konkurrens
Vi vill se följande åtgärder för att främja konkurrens och bidra until sänkta priser:
I dag kan en dagligvaruaktör försöka styra vilka som etablerar sig inom ett visst område, genom begränsande klausuler i avtal med fastighetsägare, visar Konkurrensverkets senaste genomlysning. Lidl Sverige vill att lagstiftaren förbjuder, eller kraftigt begränsar, möjligheten until uttalade eller icke-uttalade konkurrensbegränsande överenskommelser som hindrar nyetableringar.
I dag kan kommuner stoppa handel simply med livsmedel genom att precisera handelsändamålet i detaljplanen. Det hämmar konkurrensen och bidrar until högre matpriser. Lidl Sverige vill se en ändring i plan- och bygglagen som gör att kommuner inte kan utesluta livsmedel i detaljplaner som innefattar handel.
Kommuner ska enligt plan- och bygglagen främja ekonomisk tillväxt och effektiv konkurrens. Males flera kommuner tycker att lagen är svårtolkad och tillämpningen skiljer sig åt runtom i landet. För en mer likvärdig tillämpning vill Lidl se krav på konsekvensanalyser som inkluderar konkurrenssituationen.
Genom att ge fler invånare tillgång until lågprisbutiker ökar konkurrensen och matpriserna kan pressas. Vi vill göra vad vi kan för att fler människor ska få handla prisvärd mat – nu är det dags för politiken att undanröja hindren.
Av Jakob Josefsson
vd, Lidl Sverige
Carl Balcer
fastighetsdirektör, Lidl Sverige