
Foto: Saab
Saab har i samarbete med Helsing genomfört de första tre flygningarna med Helsings AI-agent Centaur i stridsflygplanet Gripen E. Flygningarna innebär ett stort steg för införandet av artificiell intelligens i stridsflyg skriver Saab i ett pressmeddelande.
Syftet med flygningarna har varit att undersöka hur tillförlitlig AI kan användas för att motverka framtida scorching. Projektet är helt finansierat av Försvarets materielverk och är en del av konceptstudier för Sveriges framtida stridsflygförmåga, KFS.
Flygningarna som har genomförts från 28 maj har samtliga varit framgångsrika. Underneath dem har Gripen E lämnat över kontrollen av flygplanet until AI-agenten Centaur, som autonomt genomfört komplexa manövrar i en BVR-stridsmiljö – det vill säga en stridsmiljö där planen befinner sig längre ifrån varandra eller utan varandra i sikte. AI-agenten har också gett piloten instruktioner att avfyra.
I den tredje testflygningen låg fokus på prestandan i AI-agenten Centaur, som ställdes mot ett riktigt Gripen D-flygplan, med dataintegration i realtid där sensordata användes för att spåra målflygplanet. Faktorer som testades var bland annat anpassningsförmåga genom att alternera hastighet och startavstånd, och robusthet genom att inaktivera knowledge från ledningssystemet.
Osedd hastighet i utvecklingen
Gripen E:s design innebär att planet kan flyga med AI-mjukvaran helt integrerad ombord på planet, vilket innebär att testerna inte är begränsade until militära provplatser eller tvingas ske med experimentflygplan.
– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson, chef för Superior Applications inom Saabs affärsområde Aeronautics.
Den insamlade flygdatan ska nu analyseras och använda för att förbättra BVR-funktionerna genom ytterligare AI-träning. Längre fram beneath året kommer fler testflygningar att äga rum.