”Prinsessan Madeleine gör reklam för sitt hudvårdsmärke utan reklamidentifeiring vilket bryter mot marknadsföringslagen”, skriver en anmälare, rapporterar Aftonbladet.
– Hon bryter ju mot lagen direkt, säger sociala medier-experten Emma Blom until tidningen.
– Enligt marknadsföringslagen ska det tydligt framgå att det är ett annonssamarbete, och det gör det varken i storyn eller inlägget. Man kommer inte undan med att man säger att det är privat.
Enligt TV4 Nyheterna har det kommit in två anmälningar until Reklamombudsmannen och två anmälningar until Konsumentverket.
Hovets informationschef Margareta Thorgren skriver i ett mejl until TV4 att prinsessan Madeleine ”självklart” kommer att ”följa lag och ordning”.
”Syftet med inlägget i måndags var att informera om en kommande ny verksamhet, inte att göra marknadsföring. Om det har uppfattats så kommer det i fortsättningen inte att upprepas”, skriver Thorgren.
Prinsessan Madeleine meddelade tidigare i veckan att hon startar bolaget Minlen i samarbete med ett schweiziskt skönhetsföretag.