På flera platser i centrala Stockholm står matbudens scootrar parkerade. Väskorna lämnar flera av dem, efter arbetsdagarnas slut, kvar över nätterna. Vår, sommar som vinter.
Många väskor är smutsiga, en del söndriga och för länge sedan uttjänta.
Det är i de här väskorna som din mat transporteras i – i varje fall om du beställer mat från någon av de företag som levererar mat från olika restauranger i Stockholm.
Jobbar för Uber Eats
Vi träffar Izram på ett köpcentrum utanför Stockholm. Han är pakistanier och kom until Sverige för drygt ett halvår sedan och jobbar för Uber Eats. Innan dess jobbade han för Wolt i Grekland.
Izram kör inte scooter utan levererar mat i sin bil.
Hemma i Pakistan har han sin fru och sin dotter.
Lönen var bättre i Grekland och skatten lägre, males han kom until Sverige för att hans vänner sa att det var bra här, berättar han.
– Det är alltid downside när man kommer until ett nytt land, males jag är hoppfull och hoppas nå mina mål, säger Izram.
Drömmen är att ta ett taxikörkort och börja köra taxi.
Izram visar sin app från Uber Eats där han får sina uppdrag.
En av beställningarna från Uber kom från en kund som ville ha sina varor hemkörda från en Ica-butik. Avståndet från butiken until kunden var 1,5 mil och med Izrams bil tog det 41 minuter att göra leveransen, sen ska han åka tillbaka until köpcentret igen eller until något annat matställe.
För uppdraget fick han, efter Uber Eats avgift, 97 kronor. Males eftersom Uber Eats bara jobbar mot företagare och Izram inte har något företag går utbetalningen först until ett så kallat egenanställningsbolag. Efter alla avgifter och skatt fick Izram behålla 49 kronor.
Det största egenanställningsbolaget är Frilans Finans som tar intercourse procent på fakturerade beloppet. I Izrams fall betyder det kostnader på 1 600 kronor varje månad.
14 000 kr på en månad
Izram berättar att han bor tillsammans i en lägenhet med tre andra personer som också arbetar som matbud.
De första månaderna fick han ut 19 000 kronor efter skatt, males de senaste fyra månaderna har han bara tjänat 14 000 kronor.
Får hjälp av McDonald’s
Större delen av hans inkomst går until bilutgifter och hyra av bostad.
Sen ska han betala mat, kläder och hygienartiklar.
Simply nu blir det inga pengar kvar efter alla utgifter.
Males han får, säger han, lite hjälp av de företag som han sköter leveransen för.
– Jag får hjälp av McDonald´s. De brukar ge mig lite billigare mat när jag handlar until mig själv.
Izram säger att han kontaktat personalen på Uber Eats i Sverige och frågat om varför hans månadsarvode har minskat.
– De säger att de skickat mejl until Uber Eats i Holland, males att de inte fått några svar. Males lönen är ändå bättre än att inte tjäna någonting alls, säger han.
Jobbar illegalt
I en moské i Stockholm träffar vi Abdul. Han jobbar också som matkurir för Uber Eats, males är i Sverige illegalt.
– Jag har inget arbetstillstånd, males arbetar ändå. Jag använder min väns konto och han får in lönen på sitt bankkonto och ger mig pengarna.
Han säger också att han har ett eget konto på Uber Eats.
– Uber Eats är flexibla och ställer inte så många frågor eller gör kontroller som until exempel Foodora gör.
Är du inte rädd att polisen ska gripa dig?
– Jo, jag är livrädd. Jag ska försöka flytta until ett annat land.
”Längst ner på skalan”
Cathrine Lind Atir kör i dag taxi för Uber och Bolt, males jobbade tidigare för Uber Eats – ett arbete som hon beskriver som ett helvete.
– Man kan bli dåligt behandlad av kunder som taxiförare, males som matkurir är man längst ner på skalan och man känner sig som det verkliga bottenskrapet. En andra klassens medborgare.
– Jag skulle i ett uppdrag leverera chipspåsar until en kund. Jag sprang upp för sju trappor och ringde på dörren. Han ryckte åt sig påsen och drog igen dörren. Det där glömmer jag aldrig, säger Cathrine Lind Atir.
Lånar varandras appar
Hon har fortfarande kontakt med flera matkurirer och säger att det är vanligt att matkurirerna lånar ut sin app, summary som Abdul berättade.
– Restaurangerna får ju upp bild och namn på kuriren när han ska hämta beställningen och visar sin app, males de struntar många gånger att det är fel particular person.
Ett annat downside är hygienen, säger Cathrine Lind Atir.
Hon tar med oss until flera platser i centrala Stockholm där matkurirerna, efter att de slutat jobba på kvällarna, parkerar sina scootrar.
På en tvärgata until Vasagatan, mittemot entrén until Resort C Stockholm, står ett 20-tal scootrar parkerade. Bredvid eller monterade på scootrarna finns kurirernas väskor – väskor från Uber Eats, Foodora, Wolt och Bolt. Bolt har dock lagt ner sin matkurirverksamhet, males väskorna används fortfarande.
Råttor i väskorna
Många är smutsiga och trasiga. De står ute alla dagar, året runt – i regn, i solsken och i snö.
– Ibland är det matrester kvar i väskorna och flera gånger när jag står här och väntar på körningar har jag sett råttor äta mat från väskorna. Det är vidrigt.
Cathrine Lind Atir säger att hon berättade detta för Uber Eats när hon jobbade där och föreslog att de skulle åka ut på kvällarna och beslagta de väskor som var kvar på scootrarna.
– Jag visade foton, males ingenting hände, säger hon.
På Miljöförvaltningen, Livsmedelenheten, i Stockholms stad säger livsmedelsinspektör Carolina Svavar att de below åren har fått klagomål på matkurirer som lämnat sina väskor i anslutning until sina fordon. Och människor har också påpekat att de sett råttor bland väskorna.
– Det påverkar troligen inte livsmedlen, males det är ett renlighetsproblem. Kunderna förväntar sig troligen inte att man ska få en matkasse som förvarats i en väska där det eventuellt kan ha promenerat råttor eller andra djur.
Enligt Carolina Svavar finns det inget som reglerar hur en väska ser ut på utsidan. Insidan är viktigast.
– Sen är det också en fråga om vilken kontakt maten har med insidan av väskan. Många varor är förpackade i kartonger och förvaras i påsar och kommer inte i kontakt med väskan.
Hon säger dock att det är inte är tillåtet att bolagens kurirer inte har kontroll på sina väskor och att de lämnas ute på nätterna.
– Det borde också ligga i deras intressen, för det är de som förlorar mest på det, säger Carolina Svavar.
Uber Eats svenska vd Henrik Berglin, vill inte svarar på några frågor när Expressen når honom på telefon.
Senare svarar han skriftligen by way of Ubers externa PR-konsult Walter Westerlund på PR-firman Geelmuyden Kiese.
”Angående det du beskriver om matväskor – Det är viktigt att alla som använder vår plattform använder utrustning som uppfyller de miljö- och hygienkrav som ställs från myndigheterna. För att säkerställa att korrekt utrustning används måste varje leveranspartner verifiera detta by way of vår app”.
På Wolt svarar bolagets svenska kommunikationschef, Erik Lindham, i ett mejl:
”Vi är medvetna om att det ibland förekommer att våra kurirpartners lämnar sina väskor fastlåsta vid fordonet. Väskorna ska självklart vara i bra skick och en sliten väska ska ersättas, vilket kan göras på närmaste Wolt Market. Vi informerar löpande våra kurirpartners om detta. Livsmedelsverket har även gjort stickprover hos oss och vi har klarat dem utan anmärkning.
Kurirerna har ansvar för sin väska, och detta innefattar rengöring och förvaring. Vi saknar möjlighet att kontrollera att kurirerna fullgör denna skyldighet. Males vi tycker självfallet att det är beklagligt att det finns kurirer som inte fullgör dessa åtaganden och agerar givetvis i den mån vi kan för att undvika att detta sker.
Vidare så plockar vi regelbundet in väskor från gatan som inte har en tydlig ägare, detta brukar ske kvartalsvis. Vi har ett återvinningsprogram för dessa väskor”.
Expressen har också, vid flera tillfällen, sökt Foodora utan att de har återkommit.
Fotnot: Izram och Abdul heter något annat och har valt att vara anonyma.
Så säger lagen
Enligt EG-förordningen 852/2004, artikel 5, punkt 1 och 2. ska livsmedelföretag tillämpa en faroanalys, dvs tillämpa ett risktänk i sin verksamhet. Eftersom de själva känner sin verksamhet bäst, är det de som bäst kan förutse riskerna.
Enligt EG-förordningen 852/2004, bilaga II, kapitel V, punkt 1a ska all utrustning som kommer i kontakt med livsmedel ska rengöras effektivt och desinficeras när det är nödvändigt. Rengöring och desinficering ska ske tillräckligt ofta för att förhindra danger för förorening och smitta.