Area Uppsala följer reglerna kring upphandling, skriver företrädare för regionen i en replik.
Area Uppsala.
Foto: Area Uppsala
Detta är en extern replik på en textual content från ledarredaktionen. Expressens politiska hållning är liberal.
Replik på ledaren För billigt för att vara sant – då slår politikerna till.
Expressen kritiserar i sin ledare 9 juni att Bolt är ett av de 14 företag som vid Area Uppsalas upphandling av serviceresor fått tilldelningsbeslut. Detta har väckt reaktioner och Expressen riktar kritik och menar att det är ”skamligt” att Bolt ”anlitas” och så vidare.
Upphandlingen har genomförts enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) som kräver att en upphandling ska vara konkurrensneutral. Det innebär att alla bolag har rätt att delta och bedömas utifrån hur väl de uppfyller de krav och villkor som ställts i förfrågningsunderlaget.
Area Uppsala går så långt som upphandlingslagstiftningen tillåter, vilket innebär betydligt högre arbetsrättsliga krav än det som tidigare varit brukligt. Regionen ställer i denna upphandling krav på lägsta lönenivå samt semester och arbetstid enligt centralt förhandlade kollektivavtal. Upphandlingslagstiftningen reglerar tydligt vad som gäller för en upphandling.
Serviceresor fyller en mycket viktig funktion i samhället – genom sjukresor, färdtjänst, anropsstyrd trafik och skolskjutsar med taxi. Det handlar om trygghet, tillgänglighet och frihet i vardagen. Därför är det avgörande att upphandlingar av dessa transporter genomförs på ett seriöst, rättvist och ansvarsfullt sätt. Utöver de arbetsrättsliga kraven har vi också ställt krav på att samtliga förare ska vara certifierade enligt den commonplace som branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik tagit fram.
Förarcertifieringen innebär att förarna har den kunskap som krävs för att kunna utföra sitt arbete där trygghet, säkerhet och kvalitet för resenärerna är i fokus. Då det gäller beställningen av resor kommer den summary som nu gå through den beställningscentral vi redan i dag har som dessutom har ett nytt modernt system som kommer garantera användarvänlighet för brukarna.
Bolt är ett av totalt 14 företag som fått tilldelningsbeslut. Det har varit viktigt för oss att både stora och mindre bolag ska kunna delta i upphandlingen. Det är något som främjar lokala företag runtom i länet, males också verksamheten, eftersom tillräckligt antal fordon i alla delar av länet är avgörande för en hög kvalitet med bland annat korta väntetider för brukarna.
Inför avtalsstart måste samtliga bolag visa hur de avser leva upp until de krav som ställts, och när verksamheten startar ska de givetvis också leva upp until det i praktiken. Vi kommer inte acceptera bolag som inte håller sig until avtalade villkor, och inför den här upphandlingen har vi stärkt vår uppföljningsorganisation för att säkra det.
Annons
Åtgärder kommer vidtas mot bolag som inte följer de krav som ställts, och om rättelse inte sker kan avtalet avslutas i förtid. Vi vill vara tydliga: rättvisa villkor är inte förhandlingsbara. Den som åtar sig att köra serviceresor i Area Uppsala ska göra det med trygghet, kvalitet och respekt – för både förare och resenärer. Area Uppsala har i den här upphandlingen ställt skarpare krav än tidigare på det arbetsrättsliga området och vår ambition är tydlig – det ska råda schysta villkor för de som utför serviceresor i vårt län.
Expressen bör därför rikta kritik mot upphandling gentemot nationella nivån som har att besluta om förändringar i lagstiftning i stället för att rikta kritik mot oss som har att utföra en upphandling utifrån gällande lagstiftning.
Jenny Lundström (MP), ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Area Uppsala
Joel Gohari Moghadam (S), 1:e vice ordförande i Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Area Uppsala