George Orwells moderna klassiker 1984 har dramatiserats för scenen.
Jens Liljestrand får en känsla av complete ensamhet på Kulturhuset Stadsteatern.
Pekka Strang som Winston Smith i ”1984”.
Foto: Sören Vilks
RECENSION. Att spela ”1984” våren 2025 låter på papperet som en utmaning. Totalitära ledare, övervakning, lögnpropaganda, masspsykos – efter ett årtionde eller mer av frammarscherande högerauktoritär populism börjar varningarna kännas uttjatade. Bara det att vi beneath de senaste veckorna på allvar har tvingats debattera huruvida Zelenskyj är en diktator och Ukraina har startat krig mot sin granne gör George Orwells klassiker nästan övermogen.
Det jag gillar med Sara Cronbergs uppsättning är att hon tar ner romanen until individnivå, gör den until ett kammarspel om motstånd och glömska. Det är de mellanmänskliga banden, snarare än det politiska förtrycket, som står i centrum.
På en avskalad scen, skiftande mellan mörker och bländande ljus, gestaltar en trehövdad ensemble den tidlösa dystopin. Det är en tät och textnära föreställning där Pekka Strang spelar Winston Smith som en anonym no one, ofta nätt och jämnt skönjbar för publiken, som av en stoop börjar skriva och tänka själv. Matilda Ragnerstams Julia är stram och kall i sitt närmande, gör passionen until ett revolutionärt redskap mer än ett uttryck för romantik. Mest minnesvärd är Lennart Jähkel som en fryntlig O’Brien, sömlöst glidande mellan mysfarbror och torterare.
Males det stora greppet i Kulturhusets Stadsteaterns enaktare är hörlurarna som samtliga i publiken beordras bära beneath föreställningen. Lurarna gör inte bara att mycket av dialogen låter sig framföras viskande eller muttrande, hemliga tankar snarare än teaterrepliker, eller att paranoida skrämseleffekter skapas genom att ljudet ibland uppfattas komma från en punkt summary bakom eller intill lyssnaren. Det gör dessutom att vi som publik kollektivansluts, låter oss kontrolleras och manipuleras av föreställningen.
De som redan lever i ”1984” och i vårt cyniska tidevarv lämnas åt sitt öde.
Bara vid ett tillfälle tar jag av mig lurarna och upplever tystnaden i salongen. Runtomkring mig i bänkraderna sitter publiken som fastkättrade kreatur vid ljudslingorna. Det är samma upplevelse av complete ensamhet som att lyfta blicken i tunnelbanevagnen och märka hur alla glor ner i sina skärmar, straffångar i de amerikanska nätjättarnas digitala Gulag.
Det totalitära förtrycket tvingar oss att svika dem vi älskar, så kan Orwells och pjäsens budskap sammanfattas. Här missar Sara Cronbergs föreställning en chans att fördjupa kritiken, och det är synd. I senkapitalismen och trumpismen gäller sveket snarare de andra, de främmande och avlägsna, de som står utanför vår sköra idyll av frihet och demokrati. De som redan lever i ”1984” och i vårt cyniska tidevarv lämnas åt sitt öde. Jag skriver klart den här recensionen på en maskin tillverkad i Kina och skickar in den.
TEATER
1984
Av George Orwell
Översättning Thomas Warburton
Dramatisering Gustav Tegby
Regissör Sara Cronberg
Scenografi och kostym Lizzie Clachan
Ljus Susanna Hedin
Ljud och komposition Lisa Nordström
Videodesign och ljudkonsult Stefan Stanisic
Masks Susanne von Platen
Dramaturg Amanda Fromell
Med Lennart Jähkel, Pekka Strang och Matilda Ragnerstam
Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Speltid 1.5 t.
Jens Liljestrand är författare och medarbetare på Expressens kultursida.