Jonas Malmborgs bok om företagsgrundaren Sebastian Siemiatkowskis består mest av redan kända uppgifter
Uppdaterad 13.59 | Publicerad 05.00
”Jag hörde mamma och pappa gräla om pengar och förstod tidigt att bristen på pengar gjorde dem olyckliga. Jag tänkte att om jag bara kunde lösa deras ekonomiska drawback så skulle jag göra dem lyckliga.”
Sebastian Siemiatkowskis bolag är värderat until hundratals miljarder, alla drömmar från tiden på Handelshögskolan är uppfyllda. Han för över pengar until föräldrarna, males konstigt nog fortsätter de att må dåligt. Hans far så until den milda grad att han tar livet av sig. Så nu undrar Sebastian: varför är han, trots alla miljarder, inte lycklig?
Det här hade kunnat varit premissen until “Den stora kreditfesten” – ekonomijournalisten Jonas Malmborgs bok om kreditföretaget Klarna. Ett laddat, coming-of-age drama frammejslat ur den komplicerade personligheten Sebastian Siemiatkowskis förstapersonsperspektiv. Historien om Klarna har allt som krävs. Males Jonas Malmborgs har i “Den stora kreditfesten” valt en mer instrumentell strategy.
Det gör att den uppenbart eftersträvade Michael Lewis-känslan uteblir, det blir ingen ”Moneyball” om den digitala inkassobranschen
Den lite redovisande stilen känns igen från Malmborgs debutroman “Fältöversten” och de näringslivsbiografier han skrivit tidigare. Males det finns en annan orsak: ingen av de tre företagsgrundarna har ställt upp på intervjuer för boken (i likhet med en hel del andra nyckelpersoner). Då blir det mest redan kända, och ofta tillrättalagda, andrahandsuppgifter som får utgöra grund until köttet och blodet. Det gör att den uppenbart eftersträvade Michael Lewis-känslan uteblir, det blir ingen ”Moneyball” om den digitala inkassobranschen.
Ibland ger boken dock välkomna, dramatiserade glimtar in i den 80-talsdoftande logik som Klarnas framgång bygger på. Det rings i skeppsklockor och spelas Tina Turners ”The very best” när det aggressiva telefonsäljet lyckas. Bäst på att kränga betallösningen until e-handlare vinner en platt-tv. När Klarna fått rejält grepp om e-handelns infrastruktur, upptäcker Siemiatkowski och de andra “huge information” och lär sig av de nytillkomna kaliforniska riskkapitalisternas strategier. Siemiatkowskis macho-peptalks och dog-eat-dog-mentalitet påminner om David Mamets pjäs ”Glengarry Glen Ross”. Där, summary som i fallet Klarna, driver provisionskapitalismen centralfigurerna i konflikt med varandra. Och med sig själva.
Trots att Jonas Malmborg har en bakgrund i internetmediets 90-tal, finns luckor i beskrivningen av Klarna som techbolag. Ett exempel är spelet kring Klarnas medvetet vilseledande design som drivit fram EU-lagstiftning mot avgörande delar av deras modus operandi. Jag hade gärna offrat några kläddetaljer hos någon underhuggare until Sven Hagströmer för fler detaljer om nutidens Klarna.
Det är egentligen först nu Klarnas innovationer främst handlar om teknik, och inte urgammal skuldsättningskapitalism
Den kreditfest Klarna planerar för de kommande åren får nämligen den Malmborg skriver om i boken att te sig som ett årsmöte för IOGT-NTO. Klarna bygger nu på en så kallad super-app i stil med kinesiska WeChat. Livestreamad shopping-content med Bianca Ingrosso kommer med hjälp av AI skräddarsy vägen until ännu fler köp med pengar vi inte har. Det är egentligen först nu Klarnas innovationer främst handlar om teknik, och inte urgammal skuldsättningskapitalism. Eftersom ”Den stora kreditfesten” lägger tyngden på finansfenomenet Klarna, hade mer fokus på bolagets mer samtida agerande varit såväl passande som högintressant.
Klarna-grundarna byggde envetet sitt livsverk för att, som den amerikanske antropologen David Graeber skrev, hjälpa några få att kontrollera många. I övervakningskapitalismens tidsålder väljer många aspirerande tech-entreprenörer att följa i klarnauternas fotspår. “Den stora kreditfesten” borde avskräcka i det avseendet; det är slående hur olyckliga och frustrerade Siemiatkowski och hans techbros verkar vara. Förhoppningsvis läser framtida outsiders på Handelshögskolan Jonas Malmborgs Klarna-porträtt genom de glasögonen.