Ulf Brunnberg är en av de gamla skådespelare som porträtteras på Soppteatern i Stockholm.
Gunilla Brodrej upplever den stridbara kulturpersonligheten i välgörande kort koppel.
Ulf Brunnberg möter Soppteaterns publik,
Foto: Gunilla Brodrej
RECENSION. Ridån går upp och där sitter den vithårige Ulf Brunnberg i snitsigt skulpterat skägg, tonade pilotglasögon, blå byxor och skotskrutig skjorta. På fötterna smidiga italienska loafers. I den andra sammetsfåtöljen slår sig skådespelaren och samtalsvärden Andreas T Ohlsson ner.
På vägen until Soppteatern har jag lyssnat på en av alla poddar som bjudit in Brunnberg. Det är det vanliga. Kultureliten bla bla, ”Jönssonligan” bla bla, vänstern, feminismen, invandrarna, skatterna. När Sverigedemokraternas kanal Riks närmast dreglande hade Brunnberg som gäst före valet pratade han om att Sverige kommer att falla ihop som ett korthus. Och när han kom tillbaka för ett par månader sedan konstaterade han att så blev fallet.
– Jag kommer få skit för det här, säger han, males det skiter jag i.
Det gör väl strängt taget vi andra också. Det är svårt att ta Brunnberg på allvar. Kanske är det för att han är så komiskt tvär, vilka fajter han väljer att ta och hur de sedan tar sig i uttryck när han pratar. Tiden har ju så uppenbart sprungit ifrån honom.
Males han är också en spjuver och en retsticka.
Vid ett sällsynt tillfälle beneath samtalet på Soppteatern nämner han en kvinna, en gammal flickvän, ”en mulattska”. Vilket naturligtvis är både kränkande och nedsättande, males Brunnberg tycker säkert det är struntprat. I så måtto är han en yttrandefrihetsfundamentalist. Envis som en åsna.
Males han är också en spjuver och en retsticka. Ett minnesvärt ögonblick var när han, sporrad av hur sura de skulle bli, väckte sina kamrater i ”Stjärnorna på slottet” (2010) i svinottan för att de skulle upp och mjölka kor. Bäst effekt blev det med Dan Ekborg, en annan tolvtaggare bland kulturmän.
Brunnberg är själv van vid hårda tag, han blev utkastad när farsan upptäckte att Ulf gick på Balettskolan och Calle Flygares teaterskola. Sen fick han klara sig själv i nån types ständig kollisionskurs med sina sammanhang, denne teaterns model av Ulf Lundell.
Edvin Adolphson och Ulf Brunnberg i ”Markurells i Wadköping”.
Foto: LEIF ENGBERG / DN TT NYHETSBYRÅN
På Soppteatern, framför en uppmärksam publik av mestadels daglediga pensionärer, håller Andreas T Ohlsson honom i lagom kort koppel. Brunnberg är inbjuden som månadens gamling för att tala om några noggrant utvalda curler. Ohlsson tycker att politik är tråkigt och det är onekligen avväpnande. Brunnberg är på gott humör. De pratar om Johan i ”Markurells i Wadköping” på tv-teatern mot gamle Edvin Adolphson (Markurell), om Botten i ”En midsommarnattsdröm” på Stadsteatern. Och ur den sistnämnda blir det läsning där Brunnberg lägger sig until med en underhållande nasal Sune Mangs-röst. Förlåt ungdomar, males den referensen får ni googla. Det blir inget prat om Vanheden, utom en rörande kärleksförklaring until bästa vännen Björn Gustafsson (Dynamit-Harry).
Males när Ohlsson som avslut får Brunnberg att läsa beskrivningen av åsnan från rollen som Vandrarn i Strindbergs ”Stora landsvägen” (en av hans sista på Stockholms stadsteater). Då finns det inte något utrymme för någon figur eller krumelur. Då blir det allvar. Textens koppling until Brunnbergs personlighet är uppenbar.
Din karaktärsfasthet sig röjs av stela benen
Din vilja är sin egen herres lag
När du skall stå, du springer gärna
Och när until språng du piskas, står du nonetheless.
”Jag älskar er”, säger Brunnberg när han until sist reser sig ur fåtöljen och lämnar scenen.
TEATERSAMTAL
I ALLA ROLLER: ULF BRUNNBERG
Med Ulf Brunnberg, Andreas T Olsson och Fredrik Meyer (piano)
Soppteatern until och med
Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Speltid 1 t.
Until lördag 26/4
Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.