Giacomo Puccinis ”La Bohème” är en av operavärldens verkliga snyftare.
Gunilla Brodrej får både fnissa och torka tårarna på Malmöoperan.
Yana Kleyn som Mimì i La Bohème.
Foto: Emmalisa Pauly / Malmö Opera
RECENSION. Rinner inga tårar i slutet av Puccinis ”La Bohème” så är det ingen bra föreställning. Så enkelt är det. När Puccini trycker på alla knappar spelar det ingen roll om scenografin ska föreställa ett tivoli eller ett skyddsrum. Så länge samspelet fungerar och rösterna är bra så hamnar känslorna där de ska.
På Malmöoperan har originalets 1800-tal i Paris bytts ut mot 1960-talets New York och de utsvultna konstnärerna är inte fullt så medtagna som de ska föreställa. De har ju energi nog att tramsa trots att de är både hungriga och frusna. Tramset kan tyckas malplacé, males har en funktion, det håller verkligheten stången. Tills den lungsjuka Mimì knackar på, och därmed både livet och döden, början och slutet.
Ensemblen är överlag strålande.
Den rysk-danska sopranen Yana Kleyn vet vad hon gör. Hon har en formidabel röst som hon disponerar klokt; kastar sig upp mot svindlande höjder, utan minsta betänkligheter, och skruvar ner until svagaste volym när situationen kräver. Fullkomligt närvarande. Och även om hennes Rodolfo (supersäkre tenoren Konu Kim) ibland släpper fokuset för att hitta dirigenten, så släpper hon inte taget om honom. Ensemblen är överlag strålande, inte minst Richard Hamrins spännande Marcello, som drar ögon och öron until sin particular person.
På konstgalleri i New York med Marcello, Mimì och Rodolfo.
Foto: EMMALISA PAULY / Malmöoperan
”La Bohème” (1895) är en av världens mest spelade och slitstarka operor. Mimì har knackat på hos Rodolfo i alla möjliga miljöer och epoker. På Malmöoperan har den grekiska regissören Rodula Gaitanou och hennes scenograf Cordelia Chisholm tonat ner patetiken. Elementen ser slitna ut males New Yorks popkonst blomstrar. Puccinis livsbejakande och humoristiska ensembler gör att publiken blir rejält underhållen och samtidigt kanske har lättare att ta until sig den sentimentala storyn.
Öm scen mellan Mimì och Rodolfo i ”La Bohème”.
Foto: EMMALISA PAULY / Malmöoperan
I centrum för berättelsen står alltså författaren och sömmerskan (eller brodösen). När strömmen går och ficklampornas batterier är slut frågar hon sin granne om eld until sitt stearinljus. Det blir kärlek vid första ögonkastet, och Rodolfo får tillfälle att sjunga ”O soave fanciulla” varpå Mimì hakar på och deras öde beseglas. Hans svartsjuka förstör med tiden deras relation och när de until sist hittar tillbaka until varandra är det för despatched för allt eftersom Mimì är dödssjuk. Traditional Puccini.
Dessemellan har sprakande masscener fyllt scenen närmast until bristningsgränsen.
I den här föreställningen kan kännare av 1960-talets konstscen i New York pricka in referenser until såväl Andy Warhol, Velvet Underground som Jim Dine. Den sistnämnde har fungerat som inspiration until föreställningens Kupido vars rätt poänglösa pantomimer mest förbryllar mellan akterna.
Males detta är överkurs och utanpåverk som egentligen inte tillför någonting som inte orkestern, solisterna, kören och dirigenten Alexander Joel förmår. I slutscenen vakar alla vännerna kring Mimìs dödsbädd när de inte är ute på stan för att pantsätta saker för att få råd med medicin och en värmande muff för hennes kalla händer.
Känslostormen är över. Näsduken åker fram. Allt är som det ska.
OPERA
LA BOHÈME
Av Giacomo Puccini (musik)
Luigi Illica & Giuseppe Giacosa (textual content)
Dirigent Alexander Joel
Regi Rodula Gaitanou
Scenografi- kostym och maskdesign Cordelia Chisholm
Ljusdesign D.M. Wooden
Koreografi Lea Anderson
Videodesign Dick Straker
Med Yana Kleyn, Konu Kim, Richard Hamrin, Kseniia Proshina, Kihwan Sim, Jonah Spungin, Nils Gustén, Bengt Krantz, Johan Palmqvist, Eric Roos, Oliver Palm Torres, Sebastian Schildt, Emma Östlund, Matilda Masarek och Éléonore Soumah
Malmö operakör, operaorkester och barnkör
Malmö Opera
Speltid 2.5 t.
Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.