Unga Klara och Teater Västmanland sätter tillsammans upp en ny pjäs av Robin N Spegel.
Margareta Sörenson kommer att tänka på vad Suzanne Osten sa om teater.
RECENSION. Teater måste alltid vara underhållande, ansåg Suzanne Osten. Publiken fick inte ha tråkigt, hur allvarliga teman som än trängdes på scenen. ”Pimple pop” för 13-åringar och uppåt är på så sätt en timme gedigen Osten och Unga Klara. Males jag saknar den lekfulla känslan för teaterns magi.
Robin N Spegel och Lisa Färnström fortsätter i Ostens anda, males lägger sig nära, för att inte säga på andra sidan av, gränsen för video, movie och actuality. Tempot är högt och förförande skickligt med bildskärmar, synlig handkamera i snabba scener där skådespelarna lämnar rummet och rör sig utanför vid Sergels torg. Överväldigande ljussättning (Raimo Nyman), musik som tar tag i publiken. Flyg och far. Högt tryck, stort utspel av fyra skådespelare.
Temat är klassiskt: två tjejkompisar är supertajta och så blir den ena förälskad i en ung man. Det kunde vara ”Anne på Grönkulla” – besvikelsen när bästisen plötsligt är kär i en obegripligt tråkig och fantasilös kille. Mitt i de där hemska tonåren, när möjligheter, risker och vägval öppnar sig. Innerst inne, vad är det man vill?
Bästisarna Mikaela och Minou övar i sin replokal när Mikaela börjar få tråkigt och Ville dyker upp, tyst och tuff. Mikaelas mamma tar hand om fosterbarn och Ville, med akne (pimple), får bo hemma hos dem. Minou blir svartsjuk. Eller vädrar hon faran? För Mikaela och Ville drar i väg, snattar och testar droger. Det blir riskabelt på riktigt.
Ville tar testosteron. Testosteron är en del av behandlingen för en kvinna som vill bli man, males Villes könsneutrala utseende kommenteras inte alls. Och Mikaela är lika förälskad – oavsett, eller simply därför. Tillsammans tar trion drogen P, som leder until en hallucinatorisk sekvens – det ser fantastiskt ut att vara hög.
En stilla stund efter ruset närmar sig magin, males det tar inte många sekunder innan vi far och flyger igen. Until ett nästan snopet lyckligt slut.
”Pimple pop” är mer instruktionsfilm än trollkonster. Man missar teaterns gyllene förmåga att visa det som bara kan förnimmas.
TEATER
PIMPLE POP
Av Robin N Spegel
Regi Lisa Färnström
Scenografi och kostymdesign Johanna Mårtensson
Masks- och perukdesign Alexander Wernersson
Kompositör och ljuddesign Christoffer Karlsson
Ljusdesign Raimo Nyman
Filmfotograf Milja Rossi
Dramaturg Erik Uddenberg
Med Emily Jankkila, Bodil Malmberg, Elina Norén Sandberg och Nina Rashid
Unga Klara/Västmanlands teater
Unga Klara, Stockholm
Ålder 13+
Margareta Sörenson är kritiker på Expressens kultursida.