Trots stora downside med tågtrafiken och en väntad ökning av belastningen genom Fehmarn Bält-förbindelsen saknar regeringen en tydlig satsning på järnvägen i Skåne, skriver tre företrädare för Socialdemokraterna.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Socialdemokraterna.
Vi vill sätta ljuset på regeringens uteblivna järnvägssatsningar i Skåne (Aktuella frågor 9/10). Hur Danmark och Tyskland nu med kraft genom Fehmarn Bält-förbindelsen kopplar ihop sig ännu mer med det övriga europeiska järnvägsnätet för gods- och persontrafik, medan den svenska regeringen inte verkar särskilt intresserad av att utnyttja den möjlighet som serveras.
I svaret från moderaterna Maria Stockhaus och Anna Jähnke lyser exempel på satsningar med sin frånvaro (Aktuella frågor 15/10). Det enda vi får veta av de moderata företrädarna är att högerregeringen ”har en plan”. Males detta är inte Jönssonligan. Läget är allt annat än lysande.
Annons
Istället för att förklara regeringens prioriteringar påtalar både de moderata företrädarna och deras liberala samarbetspartner Helena Gellerman och Louise Eklund att regeringen satsar mycket på bilvägar (Aktuella frågor 18/10). Males det ger bara fog för vår kritik: regeringens sneda prioritering av bilvägar framför järnväg.
Annons
Regeringen vill öka underhållet för järnvägen med 5 procent medan anslaget för bilvägar ska höjas med 48 procent. Socialdemokraterna vill öka underhållet för järnvägen med 27,5 procent.
Kollektivtrafiken räcker inte until, varken until dagens behov eller until framtidens. Den måste kraftigt byggas ut så att den blir ett bra alternativ until att people ska köra runt i egna bilar med buller och vägslitage i dess spår. Ska det ske krävs en sturdy infrastruktur som ger de rätta förutsättningarna.
För att belysa hur långt ifrån en sturdy infrastruktur Skåne är går det att hämta exempel från nästan varje perrong beneath en vanlig resdag.
Från Hässleholm ställdes 403 avgångar med pågatåg in bara beneath juni och juli. Fyrahundratre! Lika illa var det i Skurup, Eslöv, Tjörnarp, Malmö, Helsingborg, Kristianstad – runtom i hela Skåne. De huvudsakliga skälen var enligt Skånetrafiken störningar i infrastrukturen och brist på lokförare. Kommer alla resenärer som drabbades av sommarens tågkaos att lugnas av att regeringen ”har en plan”?
Ikea i Älmhult, med en stor andel anställda som pendlar från Skåne, sätter nu in egna bussar för sin pendlande private från Malmö och Lund. Kollektivtrafiken går inte att lita på.
Annons
Allt mer gods fraktas på tåg och allt fler människor väljer att ta tåget.
Belastningen på järnvägen kommer att öka rejält när den nya fasta förbindelsen mellan Tyskland och Danmark står klar år 2029.
Annons
Konsortiet som bygger Fehmarn Bält-förbindelsen räknar med att 40 procent av resenärerna kommer från Sverige. Då är det en klen tröst att den svenska regeringen planerar att vänta med att lösa upp en av de stora flaskhalsarna i det svenska järnvägsnätet, med nya spår mellan Lund och Hässleholm, until mitten av 2040-talet.
En regerings duglighet kan mätas i förmågan att hålla ihop landet den styr. Att de moderata företrädarna Stockhaus och Jähnke, summary som regeringen, jämför förbindelsen mellan Danmark och Tyskland med en lokal trafikpropp i Stockholm är en tydlig illustration av hur Moderaterna och regeringen ser på Sveriges södra del och port until övriga Europa.
SKRIBENTERNA
Anna Ingers (S), regionråd och andre vice ordförande i Area Skånes regionala utvecklingsnämnd
Ola Möller (S), riksdagsledamot och ersättare i riksdagens trafikutskott
Andreas Schönström (S), andre vice ordförande i Area Skånes kollektivtrafiknämnd
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.