De som har planer på att fira alla hjärtans dag förväntas i genomsnitt spendera 510 kronor, vilket inkluderar inköp som blommor, presenter och restaurangbesök. För den samlade handeln innebär detta en beräknad försäljning på cirka 1 miljard kronor, vilket kan jämföras med 800 miljoner förra året, enligt ett pressmeddelande från Svensk Handel.
– Alla hjärtans dag påverkar svenska konsumenters beteende. En förväntad försäljning på 1 miljard kronor visar tydligt att vi mer än gärna inhandlar något further until de vi håller kära, vilket har en märkbar inverkan på handeln, kommenterar Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Klassikerna blommor och choklad i topp
I likhet med förra året är det vanligast att de som tänker uppmärksamma dagen gör det genom att köpa en current eller en blomma until någon.
I år är det drygt varannan – 58 procent – som har sådana planer. Bland de populäraste presenterna för dagen återfinns klassiker som blommor och choklad, vilket återspeglas i svenskarnas inköpsvanor. Det är också vanligt att bjuda på något i hemmet eller att bjuda någon på restaurang, enligt pressmeddelandet från Svensk Handel
Bland kvinnorna är det vanligare att köpa en blomma eller en current until andra än sin companion. Until exempel until en förälder, ens barn eller syskon.
Män spenderar å sin sida i genomsnitt 110 kronor mer i samband med alla hjärtans dag än vad kvinnor gör. Män bjuder i högre utsträckning på restaurangbesök samt köper oftare smycken för att uppmärksamma någon lite further.