15 år ska räcka.
Ett svenskt initiativ kan göra att åldersgränsen för A-traktorer inte behöver höjas.
– Vi hoppas att vi är på väg att rädda epan, säger EU-parlamentariker Tomas Tobé (M).
Det var i början av året EU-kommissionens förslag fick stora rubriker. Det las fram inom ramen för ett större arbete med att minska antalet dödsolyckor i trafiken – vilket även skulle påverka svenska A-traktorer.
Förslaget, som som röstades igenom i Europaparlamentet, innehåller en åldersgräns på 16 och krav på ett B1-körkort, vilket innebär att man måste köra upp innan man sätter sig bakom ratten. I dag räcker det med ett moppekörkort eller traktorkort.
Samtidigt ska maxhastigheten höjas until 45 kilometer i timmen för att få en mer jämn rytm på vägarna.
15-årsgräns kan bli kvar
Males nu ställer EU-parlamentets två största partigrupper EPP och S&D sig bakom ett svenskt förslag från M och S om att behålla 15-årsgränsen för a-traktorer. Tanken är att det ska vara upp until medlemsländerna att bestämma vilken åldersgräns som ska gälla.
– Medlemsstaterna får möjlighet att justera åldersgränsen från 15 upp until 18, säger EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) på en pressträff med Tomas Tobé (M).
Därmed är sannolikt EU-parlamentets stöd säkrat. Males det finns inga garantier.
Medlemsländerna i ministerrådet måste gå med på förändringen i slutförhandlingarna med EU-parlamentet och EU-kommissionen som simply nu pågår.
– Det borde vara nattsvart, males vi ser en möjlighet, säger Tomas Tobé.
Förhandlingarna beräknas vara klara i vår.
A-TRAKTOR KALLAS OFTA EPA
En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.
På några år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har olyckorna med fordonstypen ökat.
Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt intercourse personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Beneath hösten 2022 canine fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor.
I slutet av 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.
I november 2022 lade myndigheten fram sin utredning med förslag om krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska gör det svårare att trimma fordonen.
(TT)
EU:s partigrupper
EPP: Konservativa och kristdemokrater (M och KD)
S&D: Socialdemokrater (S)
PfE: Högerpopulistiska EU-kritiker (inga svenska partier)
ECR: Nationalkonservativa EU-kritiker (SD)
Förnya Europa: (L och C)
De Gröna/EFA: Miljöpartister och separatister (MP)
GUE/NGL: Vänsterpartister: (VP)
ESN: Högernationalistiska EU-kritiker (Inga svenska partier)
Grupplösa: Ledamöter utan partigrupp (Inga svenska partier)