Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Trending
    • Pengar tillbaka efter strejken | Expressen
    • ”Det är upp till Bosse”
    • Ensam i en lägenhet
    • “Jag tror att kungen firar 50 år vid tronen” – Svantesson om det höjda apanaget
    • Både Matilda Vinberg och Fridolina Rolfö med till Genève
    • Per Westerberg: “Beatrice Ask är tänkbar talman”
    • Streama Det svenska styckmordet om fallet Catrine da Costa på SVT Play.
    • När förtroende sviks – Trettiplus
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest Vimeo
    MORSHEDI
    • Hem
      • Engelska
      • Spanska
      • Persiska
    • Nyheter
    • Senaste
    • Politik
    • Sport
    • Kultur
    • Hälsa
    • Ekonomi
    • visste du att
    • Svenskar
    • Mer
      • Artikel
      • Blandat
      • Bok
      • Författare
      • industrier
      • Kultur & Underhållning
      • kändisar
      • Länder
      • Lokalt
      • Mat
      • Miljö
      • Teknik
      • Resor
      • universitet
      • Visor
      • youtube
      • Örter
    MORSHEDI
    Home » Sätt upp de stoppade Stina Oscarson-pjäserna!
    Kultur & Underhållning

    Sätt upp de stoppade Stina Oscarson-pjäserna!

    morshediBy morshediJune 8, 2025No Comments5 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email


    Victor Malm

    Publicerad 8 jun 2025 kl 06.00

    Förra veckan berättade Kvartal att Kulturhuset Stadsteatern beställt – males inte satt upp – två pjäser av Stina Oscarson, som canine i april

    Victor Malm har läst en av dem och anser att den bör sättas upp – nu.

    Foto: MELI PETERSSON ELLAFI

    Victor Malm

    KULTURKRÖNIKA. I slutet av maj berättade Kvartal att Kulturhuset Stadsteatern stoppat två beställda pjäser av Stina Oscarson, dramatikern och skribenten som canine i april. Sådant händer förstås med jämna mellanrum, och orsaken är sällan dramatisk. Males här finns detaljer som gör en misstänksam.

    Den ena pjäsen var en bearbetning av Diamant Salihus monumentala succé ”Tills alla dör”, som Oscarson började skriva flera år innan boken var färdig, i tät kontakt med författaren. Som upplagt för rejält genomslag. Males Olof Hanson, konstnärlig ledare för Stadsteaterns Husbyfilial, valde bort pjäsen, enligt Oscarson för att han fegade ur, det blev känsligt, enligt Hanson själv för att han hittade en annan pjäs som var mer ”related”. 

    Det är naturligtvis besvärande att en konstnärlig ledare retirerar från de konstnärliga kategorierna och börjar tala som en publikoptimerare. Om han sagt att Oscarsons textual content var dålig hade jag inte tänkt mer på saken. I sin bok om Benny Fredriksson, ”Den sista teaterdirektören”, berättar Johan Hilton att Kulturhusets stora vd köpte rättigheter until pjäser och beställde texter strategiskt, det vill säga utan avsikt att sätta upp dem. Metoden gjorde många arga, males logiken är lätt att förstå. Han spred riskerna, och säkerställde samtidigt att konkurrenterna gick miste om potentiella succéer. Köpa ”Tills alla dör”, låta Oscarson arbeta med den, sedan lägga den i dammiga lådan? Fult. Traditional. 

    Och nej, jag kan inte bevisa detta, bara åberopa min upplevelse som stöd.

    Males eftersom Hanson använder den meningslösa termen ”related”, och eftersom Kulturhuset gjorde något snarlikt med Oscarsons bearbetning av en annan betydelsefull succébok, Åsa Erlandsons ”Drottninggatan” – och detta dessutom sker underneath åren när kulturvärlden börjar känna stark motvilja mot Oscarson – bör man ägna sig åt lite metodologiskt tvivel.

    Sveriges kulturvärld är liten och homogen, alla är långtifrån vänner och bekanta – det är en vanföreställning – males tillräckligt många stöter på varandra tillräckligt ofta i sociala sammanhang för att skapa ett socialt reglerande bakgrundsbrus av uppfattningar och värderingar. Den rätta känslan. Den för närvarade gällande åsikten om regeringens kanonprojekt, enskilda konstnärers betydelse och vem som avvikit så långt från gemenskapens normala åsiktsvidd att hon kan ogillas med ett adjektiv, aldrig starkt nog för att sticka ut, males som talar tydligt until de införstådda: Den här personen tar vi inte på allvar, vi ogillar henne. 

    Lena Andersson är stor i Norge.

    Foto: MELI PETERSSON ELLAFI

    Har man noterat Lena Anderssons standing i Norge – hon är vår stora export until Oslo, en Vigdis Hjorth från Tensta – börjar man ana att den sociala makten är stor. I Sverige har hon läsare, males i kulturkretsar har Anderssons ledarkolumner skapat en påtaglig motvilja, som säkerligen skulle förnekas om den blev påtalad, males som på djupet påverkar värderingen av romanerna.

    Och nej, jag kan inte bevisa detta, bara åberopa min upplevelse som stöd.

    Något snarlikt drabbade Stina Oscarson i slutet av 2010-talet, när hon kritiserade den svenska kulturpolitikens välmenande pekpinneri, och gick och blev samtalsaktivist i en förhoppning om att läka den svårt polariserade och hånfullt aggressiva samhällsdebatten. Att, som Oscarson gjorde 2018, sätta sig på en biblioteksscen och samtala med en högerextremist i demokratins namn var nog både naivt och meningslöst, males i efterhand är det svårt att förstå hur debatten blev så infekterad, och varför de hårda omdömena om tilltaget förvandlades until omdömen om Oscarsons individual. Males man kände av det. Hon föll i onåd hos de tongivande. 

    Drabbades Oscarson konstnärligt av att hon föll i onåd hos kulturvärlden?

    Jag har naturligtvis inga som helst bevis för att denna sociala reglering påverkade Kulturhuset Stadsteaterns beslut att ställa Oscarsons pjäser, males hur förblir man opåverkad av tidsandan, vinden, flåset i nacken? ”Är hon inte lite skum, Oscarson?”

    Eftersom jag har fått möjligheten att läsa bearbetningen av ”Tills alla dör” är jag väldigt tveksam until att de konstnärliga ledarna stod fria från dessa viskningar. Texten är välskriven, intressant och tillför Diamant Salihus bok nya dimensioner genom att bokstavliggöra skillnaden mellan dem som lever med och drabbas av våldet och dem som bara läser om det. Den borde definitivt ha satts upp när det begav sig, males det är bättre att göra rätt i morgon än aldrig. 

    Relevansen är uppenbar. Gängvåldet sliter fortfarande i vårt land, och ”Tills alla dör” har blivit en samtidsklassiker. Dessutom reser själva begravningen av pjäserna relevanta frågor, särskilt om också ”Drottninggatan” visar sig vara bra. Saknar våra institutioner mod att gå emot tidsandan? Drabbades Oscarson konstnärligt av att hon föll i onåd hos kulturvärlden?

    Att uppföra texterna skulle kunna föda en nödvändig diskussion om rollen sådana mekanismer spelar i det svenska samhällslivet. Kanske får vi en ganska bra bild av det vi menar när vi säger ”cancelkultur”. 


    Victor Malm är kulturchef på Expressen. 



    Source link

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleÅbergs formbesked inför stortävlingen – Sydsvenskan
    Next Article Debatter ska inte lukta krut, de ska lukta Kristus!
    morshedi

    Related Posts

    Kultur & Underhållning

    Han smugglar ut sina lakan från fängelset

    July 3, 2025
    Kultur & Underhållning

    Sommaren är inställd – jag vill BARA SÖRJA

    July 3, 2025
    Kultur & Underhållning

    Medan jag sitter i solen droppar bomber över Gaza

    July 3, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    C-uppsatser hjälper inte mot Putins bomber

    June 7, 202510 Views

    Ebba Busch politik kommer stå företagen dyrt

    June 6, 20251 Views

    Pengar tillbaka efter strejken | Expressen

    July 3, 20250 Views

    ”Det är upp till Bosse”

    July 3, 20250 Views

    Ensam i en lägenhet

    July 3, 20250 Views
    Categories
    • Artikel
    • Författare
    • Hälsa
    • Kultur & Underhållning
    • Länder
    • Nyheter
    • Politik
    • Resor
    • Senaste Nyheter
    • Sport
    • universitet
    • youtube
    Most Popular

    C-uppsatser hjälper inte mot Putins bomber

    June 7, 202510 Views

    Ebba Busch politik kommer stå företagen dyrt

    June 6, 20251 Views

    Pengar tillbaka efter strejken | Expressen

    July 3, 20250 Views
    Our Picks

    Pengar tillbaka efter strejken | Expressen

    July 3, 2025

    ”Det är upp till Bosse”

    July 3, 2025

    Ensam i en lägenhet

    July 3, 2025
    Categories
    • Artikel
    • Författare
    • Hälsa
    • Kultur & Underhållning
    • Länder
    • Nyheter
    • Politik
    • Resor
    • Senaste Nyheter
    • Sport
    • universitet
    • youtube
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • Privacy Policy
    • Disclaimer
    • Terms & Conditions
    • About us
    • Contact us
    Copyright © 2024 morshedi.se All Rights Reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    af Afrikaanssq Albanianam Amharicar Arabichy Armenianaz Azerbaijanieu Basquebe Belarusianbn Bengalibs Bosnianbg Bulgarianca Catalanceb Cebuanony Chichewazh-CN Chinese (Simplified)zh-TW Chinese (Traditional)co Corsicanhr Croatiancs Czechda Danishnl Dutchen Englisheo Esperantoet Estoniantl Filipinofi Finnishfr Frenchfy Frisiangl Galicianka Georgiande Germanel Greekgu Gujaratiht Haitian Creoleha Hausahaw Hawaiianiw Hebrewhi Hindihmn Hmonghu Hungarianis Icelandicig Igboid Indonesianga Irishit Italianja Japanesejw Javanesekn Kannadakk Kazakhkm Khmerko Koreanku Kurdish (Kurmanji)ky Kyrgyzlo Laola Latinlv Latvianlt Lithuanianlb Luxembourgishmk Macedonianmg Malagasyms Malayml Malayalammt Maltesemi Maorimr Marathimn Mongolianmy Myanmar (Burmese)ne Nepalino Norwegianps Pashtofa Persianpl Polishpt Portuguesepa Punjabiro Romanianru Russiansm Samoangd Scottish Gaelicsr Serbianst Sesothosn Shonasd Sindhisi Sinhalask Slovaksl Slovenianso Somalies Spanishsu Sundanesesw Swahilisv Swedishtg Tajikta Tamilte Teluguth Thaitr Turkishuk Ukrainianur Urduuz Uzbekvi Vietnamesecy Welshxh Xhosayi Yiddishyo Yorubazu Zulu
    sv Swedish