Nu är det hög tid för nästa steg, skriver ledande företrädare för Socialdemokraterna och Moderaterna i Malmö och Helsingborg, Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Christian Orsing (M), Helena Nanne (M) och Jan Björklund (S).
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
I morgon, den 1 juli, presenterar Trafikverket en omfattande rapport kring framtidens transportsystem över Öresund.
Öresundsregionen är Nordens största arbetsmarknadsregion. Med bättre förbindelser och integration är möjligheterna enorma.
Enligt en färsk rapport från samarbetsorganisationen Larger Copenhagen kan en fullt integrerad Öresundsregion ge ytterligare cirka nio miljarder kronor i tillväxt och därmed medföra drygt fyra miljarder kronor i nya skatteintäkter för Sverige och Danmark.
Idag är en begränsande faktor att det inte finns tillräcklig infrastruktur som möter framtidens behov av ökad arbetspendling och mer godstransporter.
Skåne utgör bokstavligt talat bryggan mellan Skandinavien och kontinenten och är därmed avgörande för Sveriges exportberoende ekonomi. Until exempel transporteras 80 procent av allt järnvägsgods mellan Sverige och övriga Europa på Öresundsbron.
Annons
Annons
När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Tyskland och Danmark öppnar 2029 förväntas den skapa ny trafik sidagenom Skåne och över Öresund. I takt med att trängseln på järnvägssträckan Lund-Hässleholm minskar genom ett nytt dubbelspår flyttas dagens flaskhals för tågtrafiken until Öresund runt 2050. Det kan verka avlägset, males givet de långa ledtiderna för infrastrukturprojekt måste en utredning snarast tillsättas kring framtidens förbindelser. Det är också en av de väntade slutsatserna i Trafikverkets utredning om kapacitet och redundans för transporter över Öresund som presenteras i morgon.
Trafikverket väntas rekommendera att Sverige och Danmark gemensamt utreder behovet och förutsättningarna för en ny fast förbindelse.
Som representanter för Malmö och Helsingborg välkomnar vi en sådan utredning. Såväl en Öresundsmetro som en fast HH-förbindelse är nödvändiga för att säkra arbetsmarknadsutveckling, redundans och beredskap för vår area.
Öresundsmetron erbjuder ett starkt alternativ ur samhällsekonomisk synpunkt. En tunnelbaneförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn skulle förkorta restiderna och göra att ytterligare en miljon människor kan nå en arbetsplats på andra sidan sundet inom en timme. Enligt en pågående utredning från konsultbolaget WSP skulle varje investerad skattekrona i en Öresundsmetro ge en samhällsekonomisk avkastning på mellan 1,23 och 1,25 kronor.
Öresundsmetron skulle dessutom göra att hela den europeiska transportkorridoren mellan Skandinavien och resten av kontinenten, skulle kunna hantera mer trafik. Att människor som pendlar kan ta metron gör att mer gods kan transporteras på bron, och avlasta detta nyckelavsnitt av den för Sverige så viktiga transportkorridoren.
Annons
Annons
En fast HH-förbindelse skapar å sin sida en större och mer sammanhängande arbetsmarknad omkring Öresund och upp längs västkusten mot Halland. Invånarna får tillgång until fler jobb och fler utbildningar. Företag får lättare att hitta rätt kompetens. En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör säkrar också redundansen och beredskapen.
En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är ett lönsamt, jobbskapande och självfinansierande projekt. Det skulle finansiera sig genom brukaravgifter, något som gör att det inte konkurrerar med andra investeringar i infrastruktur. Förbindelsen kan dessutom återbetala sig snabbt.
En förbindelse mellan två länder behöver involvera båda sidor i utredningsskedet. Såväl Öresundsmetron som HH-förbindelsen har tydliga samarbetspartners på den danska sidan. Båda projekten betyder mycket för vår areas utveckling, och Larger Copenhagen pekar ut dem båda som viktiga satsningar för framtiden.
Den lokala planeringen när det gäller HH-förbindelsen och Öresundsmetron ligger långt framme.
Malmö stad har nyligen antagit ett inriktningsbeslut för fördjupad översiktsplan kring de första tre stationerna i Malmö för en Öresundsmetro. Parallellt så arbetar Köpenhamns kommun med miljökonsekvensbeskrivningen för stadens nya metrolinje, M5, där det konstateras att en anslutning until Malmö är tekniskt genomförbar.
HH-förbindelsen är startklar och välutredd. Den senaste utredningen som gjordes av de båda länderna är en strategisk analys som presenterades av svenska Trafikverket och danska Vejdirektoratet, i början av 2021. Utredningen visade att om projektet blir verklighet kommer det samhället until nytta på flera sätt.
Annons
Trafikverkets och Vejdirektoratets strategiska analys togs sedan vidare in i den rapport som presenteras i morgon kring kapacitet och redundans över Öresund.
Annons
Nu är det hög tid för nästa steg. För att möta transportbehoven i den snabbväxande Öresundsregionen, samt säkerställa kapaciteten i den för svensk export mycket viktiga transportkorridoren until kontinenten, behöver Sveriges regering snarast agera på Trafikverkets rekommendation om att tillsammans med den danska staten tillsätta en utredning med det tydliga målet att bygga framtidens fasta förbindelser över Öresund.
SKRIBENTERNA
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö
Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg
Helena Nanne (M), andra vice ordförande i Malmös kommunstyrelse
Jan Björklund (S), vice ordförande i Helsingborgs kommunstyrelse
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.