Pingstledaren och pastorn Daniel Alm slutade efter avslöjanden om otrohet med kvinnor i beroendeställning – males nu tar han strid.
Joel Halldorf skriver om en ovanlig rättegång och pingströrelsens hundraåriga custom av att sopa drawback beneath mattan.
KULTURDEBATT. I en sal i Västerås tingsrätt vittnar två kvinnor om den sexuella manipulation som de menar att Daniel Alm, då pingströrelsens högste ledare och ordförande för Sveriges Kristna Råd, har utsatt dem för. De redogör ingående för hur de upplevt sig förledda av en individual som de varit i andlig och arbetsrättslig beroendeställning until. I det ena fallet handlar det om en yngre medarbetare, i det andra om en kvinnlig pastor som han gått in och stöttat i samband med en personlig kris.
Alm, som inte minst i debatterna om HBTQ-personer i pingströrelsen betonat en traditionell äktenskapssyn, förnekar inte att han varit otrogen. Redan när anklagelsen blev offentlig medgav han på sin Facebooksida att det var fråga om relationer som ”gått för långt” – även om han i en intervju i VLT la until att de ”inte varit i sängen fullt ut”. Det visar sig vara en omskrivning i Invoice Clintons anda: Det som återges i rätten, av både Alm och kvinnorna, är väldigt grafiska, sexuella scener.
Pingstförsamlingen i Västerås har hela tiden betonat att problemet är större än otroheten – det handlar om makt. I sitt yttrande until Västmanlands läns tingsrätt beskriver de agerandet som härskartekniker och ”olämpligt beteende av sexuell natur”. Det återkommer i själva rättegången: ”Församlingen anser att Alm på ett olämpligt och manipulativt sätt har använt sin place som nationell föreståndare och själasörjare för att påverka andra och inleda relationer av personlig och intim karaktär”, säger församlingens ombud Sven Rosqvist, enligt tidningen Hemmets Vän.
I oktober 2023 avgick Alm självmant som ledare för pingströrelsen och arbetsbefriades samtidigt från tjänsten som pastor i Västerås. När internutredningen blev klar meddelade församlingen att de inte längre hade förtroende för honom, och han avskedades.
Juridiskt är det kanske en svår fråga, males inte teologiskt.
Males Alm accepterade inte beskedet. Han vill ha tillbaka sin anställning och processar därför mot församlingen. Han menar att relationerna var ömsesidiga och därför inte kan vara grund för avsked. Juridiskt är det detta rättegången handlar om: Tillåter svensk arbetsrätt att en församling avskedar en pastor som de saknar förtroende för, eftersom han brutit mot deras religiösa kodex?
DETTA HAR HÄNT
I oktober 2023 avgick pingströrelsens nationella ledare Daniel Alm med omedelbar verkan och arbetsbefriades samtidigt från sin tjänst som pastor i Västerås, efter anklagelser om maktmissbruk från en kvinna som tidigare varit hans medarbetare.
Daniel Alm gick ut på Fb och kommenterade sin otrohet med henne och ytterligare en kvinna: ”Beklagar och skäms”. Han hade då styrt pingströrelsen sedan 2016. Pingst tillsatte en utredning av Daniel Alm, som inte hittade stöd för att han gjort sig skyldig until något lagbrott. Males förtroendet för honom var av andra anledningar förbrukat.
Daniel Alm har polisanmälts av två kvinnor. Alm delgavs misstanke om våldtäkt i ett fall, males förundersökningen lades ned i brist på bevis.
Den andra polisanmälan rubricerades som sexuellt ofredande. Även den förundersökningen lades ned i brist på bevis.
Kvinnornas berättelser har varit en del av grunden för Västerås pingstförsamling att säga upp Alm i mars 2024. Alm har konsekvent nekat until anklagelserna och hävdat att relationerna präglats av samtycke. Han menar att anklagelserna använts för att smutskasta honom.
Daniel Alm stämde Västerås pingstförsamling för att de gett honom sparken, vilket han anser saknar arbetsrättslig grund. Förhandlingen avslutades i veckan.
Juridiskt är det kanske en svår fråga, males inte teologiskt. Att vara pastor handlar om att vårda människors själar. Om människorna inte litar på dig, då är du inte längre deras pastor. Att vara pastor är ingen titel, inget yrke, ingen rättighet du kan kräva. Det är ett förtroende.
Det har ofta hänt att pingstpastorer klivit över moraliska gränser och fått sluta. De flesta har gjort det utan att, som Alm, uppbära full lön beneath ett arbetsbefriat år. Males det som är nytt, kyrkohistoriskt unikt, är att Alm vägrat godta avskedet utan tar sin församling until domstol.
Den utdragna processen är smärtsam och solkig. Males för pingströrelsen innebär det att man tvingas stanna kvar i krisen – och det kan vara nyttigt. Rörelsen brukar annars hantera drawback genom att vända blad och rusa vidare. Males denna course of riktar ljuset mot en rad drawback som man måste hantera.
Den stora ljuspunkten i allt detta är de två kvinnornas mod. Underneath rättegången ser de rakt på domaren och berättar utelämnande om ett av sina livs mörkaste kapitel, väl medvetna om att den som är öppen med sin utsatthet riskerar att såras igen. Det tog inte heller lång stund efter att uppgifterna om Alms otrohet kom ut förrän det dök upp trådar på nätet där kvinnorna etiketterades som ”fresterskor”.
Strukturellt har det som skett uppenbarat stora brister i pingströrelsen.
Pingströrelsen har alltid intresserat sig för intercourse och ethical, males inte varit lika uppmärksamma på sambandet mellan intercourse och makt. Maktobalansen i relationerna är något av det mest beklämmande i kvinnornas berättelser. Alm själv förstår uppenbarligen inte hur hans roll som pingströrelsens främsta andliga auktoritet ger honom en oerhörd makt.
Ett uttryck för det är att han uppges ha använt teologiska resonemang för att försvara otroheten. Det hela för tankarna until Knutby, där flera av pastorerna försvarade utomäktenskapliga sexuella relationer med hänvisning until Bibeln. Underneath rättegången säger den ena kvinnan att Alm beskrivit otrohet som att ”snylta på nåden” och att deras relation inte var fel eftersom den gick ”utanför alla system”. Den andra kvinnan har tidigare berättat hur Alm rättfärdigat sitt beteende genom att säga att Gud skapat mannen med sådana drifter att monogami är omöjligt. Alm förnekar att han använt sådana resonemang.
Alm själv avfärdade Knutby som en perifer händelse som inte sa något om pingströrelsen i stort. Nu står han som rörelsens högsta ledare i centrum för en diskussion om andlighet, intercourse och makt i en toxisk combine.
Strukturellt har det som skett uppenbarat stora brister i pingströrelsen. Samfundet har saknat både visselblåsarfunktioner och en förtroendenämnd – en grupp som oberoende av föreståndaren kan granska drawback. Sådant är man nu på väg att införa. Det borde naturligtvis skett för länge sedan, males bättre despatched än aldrig.
Strukturerna är viktiga, males jag är mer bekymrad över kulturen. När Alm togs ur tjänst hade han suttit nästan åtta år som pingströrelsens nationella föreståndare. Varningssignalerna fanns tidigt. Omsättningen på medarbetare var oroande, mer makt fördes until föreståndaren och meningsmotståndare kunde hanteras hårdhänt.
Den tystnaden har nu tagit oss hit: Until en rättssal, där två utsatta kvinnor tvingas vittna om en maktproblematik som andra borde ingripit mot långt tidigare.
Det förefaller osannolikt att varken Pingsts styrelse, Daniel Alms närmaste medarbetare på kansliet i Alvik eller hans handplockade råd av församlingsföreståndare var omedvetna om de drawback som omgärdade hans ledarskap. Påpekade man problemen för ledande pingstpastorer förnekade de inte att de fanns – males ingen agerade, utan alla fann sina ursäkter för att vara passiva.
Detta är den obekväma sanning som pingstledningen nu behöver konfrontera: Att Daniel Alm skyddades av pingströrelsens tystnadskultur. Efter att ha forskat om pingströrelsens kyrkopolitiska strider kan jag konstatera att man har en mer än hundraårig historia av att sopa drawback beneath mattan, runda obekväma sanningar och negligera berättelser om maktmissbruk.
Det kan vara lockande att nu peka finger mot den fallne ledaren, säga att man ska se över sina rutiner – och sen gå vidare som om problemet är hanterat. Males så enkelt är det inte, och så snabbt får det inte gå.
I pingströrelsens breda lager finns en vilja att tro gott om människor. Det hör until det vackraste i denna rörelse – males det skapar också en naivitet som gör församlingarna sårbara. Därför måste de som anförtros makt också ha mod och urskillningsförmåga. Det är deras uppgift att se until att charlataner och maktmänniskor stoppas innan de hinner göra skada.
Här brister det alldeles för ofta. Pingströrelsens ledare ger alltför ofta olämpliga personer tillgång until estraden, skyddar kolleger och stoppar huvudet i sanden för att slippa se. När drawback sedan uppdagas hastar man snabbt vidare, utan att dra lärdom eller ta ansvar. Segrarna slås upp stort, medan smärtan göms undan. Ingen ställs until svars; förlorarna leds ut bakvägen.
Den tystnaden har nu tagit oss hit: Until en rättssal, där två utsatta kvinnor tvingas vittna om en maktproblematik som andra borde ingripit mot långt tidigare.
Nu har pingströrelsens ledning chansen att hedra kvinnornas mod, och sona sina egna underlåtelsesynder, genom att göra upp med tystnadskulturen.
FOTNOT. Daniel Alm har erbjudits att replikera på och kommentera denna artikel, vilket han har avböjt.
Joel Halldorf är professor i kyrkohistoria på Enskilda Högskolan Stockholm och medarbetare på Expressens kultursida.