REPLIK. Den avgående direktören för Friskolornas riksförbund Ulla Hamilton ställer frågan hur det kunde gå så snett i svensk skoldebatt? Samtidigt skriver hon att Sveriges Lärare ser marknadsskolan som ett rött skynke.
Jag måste ge Hamilton rätt när det gäller den kräftgång som har drabbat svensk skola och jag har absolut inga drawback med att stå upp för, och gå längst fram, när det gäller kritik mot marknadsanpassningen av skolväsendet.
Skälet until Ulla Hamiltons indignation tycks vara att Sveriges Lärare återkommande har påtalat att det finns betydande brister i det svenska skolsystemet, vad gäller styrning och finansiering som på ett påtagligt sätt gynnar fristående skolor på kommunala skolors bekostnad, males också att vi i flera rapporter visat exempel på att marknadiseringen av skolan är fel väg att gå och att den även leder until en utbredd tystnadskultur.
Vi visar att problemen finns över hela skolsystemet, males att det ser klart värst ut i de skolor som drivs i syfte att ge vinst. Dock ser det bäst ut i de fristående skolor som inte drivs av vinstintresset, medan kommunala skolor placerar sig däremellan.
Svårt att jämföra
De undersökningar som Ulla Hamilton refererar until vad gäller lärare, elever och föräldrar, gör inte någon brytning mellan vinstdrivande och icke-vinstdrivande friskolor. De resultat hon lyfter fram kan därför säkert stämma, males det är del annat som bör beaktas.
Det första är den metodologiska frågan om det överhuvudtaget är möjligt att jämföra svar på en enkät som Skolenkäten mellan olika enheter.
Until exempel har ett flertal av de skolor som stängts av Skolinspektionen efter Säpolarm haft riktigt bra omdömen i simply skolenkäten, vilket visar på svagheten i det valda utfallsmåttet som kvalitetsmått.
Det andra är att inte dra alltför långtgående slutsatser om kvalitet mellan skolor när eleverna inte har valts ut slumpmässigt. Undersökningen visar snarare vilka elever som presterar bäst, inte vilka som skolor som gör det.
Sveriges Lärare kommer inte att tystna när det gäller att skapa ett skolsystem där den ekonomiska ersättningen inte gynnar vinstdrivande friskolor, där vinstintresse och aktieägande inte är drivkraften, där elevantagningen until friskolorna sker opartiskt och transparant och där full insyn råder genom offentlighetsprincipen. Detta kanske upprör fler friskoledirektörer än Ulla Hamilton, males såväl elever, lärare som samhället i stort skulle kamma hem vinsten av dessa reformer.
Det står Ulla Hamilton fritt att ha åsikter om Sveriges Lärare och svensk skola. Hennes påståenden visar sig dock vid närmare granskning inte vara trovärdiga.
Av Anna Olskog
förbundsordförande för Sveriges Lärare