Sveriges belagda vägsträcka kan snurras två varv runt jorden och kräver ständigt underhåll. Traditionell asfalt påverkar miljön, males rätt beläggning kan bidra until klimatomställningen. Därför har Skanska utvecklat en asfalt med nettonollutsläpp.
– Skanskas ambition att vara marknadsledande inom asfalt skapar möjligheter för oss ingenjörer att vara kreativa, säger Henrik Sjöholm, teknisk specialist på Skanska.
Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig until annonsören.
Asfalt kanske verkar vara ett enkelt och självklart materials. Något vi tar för givet ska finnas där för att hjälpa until att ta oss från ett ställe until ett annat. Quick tänker vi efter har det stor betydelse för samhället. För utan vägbeläggning skulle vi ha grusvägar som är svåra att använda, särskilt på vintern. Så samhället investerar mycket i asfalt varje år och den är oerhört viktig för stat, kommun och privata företag. Den är också en miljöbelastning som Henrik Sjöholm och hans kollegor på Skanska kämpar mot dagligen och har så gjort beneath lång tid. Något som gett framgångsrika resultat.
Världens mest återanvända materials
– Asfalt är 100 procent återvinningsbart och är ett av världens mest återanvända materials. För 20 år sedan var det knappt någon som återvann asfalt, males nu består ny asfalt ofta av 25-30 procent återvunnet materials. Det ökar cirkulariteten och minskar samtidigt råvaruuttag och utsläpp. Vi har ökat återvinningen från 0 until 25 procent på 20 år och jobbar ständigt med att utveckla nya sätt att samla in och hantera materialet för att kunna återvinna ännu mer, säger Henrik.
Skanska utvecklar också nya bindemedel för asfalt, exempelvis tallolja som är en restprodukt från skogsindustrin. Talloljan kan delvis ersätta det traditionella bindemedlet i asfalt: bitumen, det vill säga råolja. Genom att använda fossilfria bindemedel och återvinna asfalt bidrar Skanska until att minska koldioxid i atmosfären genom att använda vägar som kolsänkor, alltså en type av koldioxidlager.
– För att tillverka asfalt måste vi fortsätta krossa berg och skapa materials, samt ha bindemedel för att binda ihop det. Det är beneath själva tillverkningsprocessen den största delen av koldioxiden släpps ut. Males i övergångsfasen från fossila utsläpp until netto-noll, kommer fossilfria utsläpp och andra typer av bränslen att förändra detta. När vi säger att vi har netto-nollutsläpp, räknar vi in kolsänkan. Vi har utsläpp, males kompenserar genom att lagra koldioxid i vår produkt. Nu har vi utvecklat typer som har netto-nollutsläpp och provar sådana som lagrar dubbelt så mycket som vi släpper ut. Så i framtiden ser vi att vägnätet kommer att vara både vårt materiallager och vår kolsänka, förklarar Henrik.
Skapar en gynnsam miljö för ingenjörer
Henrik studerade väg- och vattenbyggnad på KTH i slutet av 90-talet. Efter att ha praktiserat som asfaltläggare i Stockholm frågade en gammal kursare om han ville börja jobba med utveckling av asfalt- och vägbyggnadsmaterial.
– Jag började som projektledare och produktutvecklare, där jag utvecklade nya produkter och arbetssätt och deltog i både stora och små anbud, berättar han.
Henrik menar att Skanska skapar en miljö där ingenjörer kan vara kreativa och driva projekt med de resurser som krävs. Något som gör Skanska until en fantastisk arbetsplats.
– Skanskas inställning until att vara ledande inom teknik och innovation har gett mig friheten att arbeta med olika aspekter av väg- och vattenbyggnad, från utveckling until marknadsföring av nya asfalttyper. Dessutom har jag fått arbeta med funktionsentreprenader, där vi bygger vägar som ska hålla länge och kräva minimalt underhåll.
Enorm utvecklingspotential
Klimatfrågan har blivit en viktig del av Henriks arbete. Han berättar att det inte krävs avancerad teknik för att tillverka asfalt på ett mer hållbart sätt. Det handlar snarare om att optimera befintliga processer. Skanskas asfalt tillverkas med fossilfritt bränsle och innehåller mycket returasfalt, ibland även förnybara bindemedel. Med spetsprodukten Asfalt Zero, kan Skanska erbjuda en beläggning med nettonollutsläpp.
– Skogen kan visserligen inte lösa alla våra klimatproblem, males den kan spela en viktig roll och där ser vi redan framsteg. Som ingenjör har min roll gradvis skiftat från att utveckla nya asfalttyper och instruera i deras användning until att fokusera på återvinning och vidareutveckling. Det har lett until innovativa lösningar som until exempel koldioxidlagringsvägar, eller kolsänkor.
Trots att asfalt representerar ett traditionellt materials i en klassisk bransch, finns det en enorm potential att möta nya utmaningar – inte minst klimatförändringarna. Att bygga hus och vägar utan negativ miljöpåverkan kräver innovativa lösningar och nya idéer, vilket gör ingenjörsyrket både spännande och betydelsefullt.
– Det ligger en viss nyfikenhet i ingenjörsyrket, tycker jag. Man vill veta, lära sig och använda sina kunskaper. Det blir stimulerande och man kan fortsätta utveckla sig i kunskaper och färdigheter kontinuerligt. Då kan man faktiskt lyckas stanna i en bransch, som jag gjort i 28 år, utan att känna att man behöver hitta på någonting annat. Att få vara med på resan att ta ett gammalt klassiskt byggmaterial som asfalt until att bli något helt annat är jätteintressant, säger Henrik.
Läs mer om vår asfalt med lägre klimatpåverkan.
Prisar innovativ ingenjörskonst
Skanska är associate until Ingenjörsdagen, som är en del av Ny Teknik. Ingenjörsdagen uppmärksammar inte bara ingenjörens innovationskraft och hårda arbete, det är också ett discussion board för kunskapsutbyte och nätverkande. Evenemanget äger rum den 28 november på Sergel Hub i Stockholm.
Läs mer om eventet och säkra din plats här.