Skistars gör en historiskt stor vinst.
Samtidigt har priset för en vecka i fjällen skjutit höjden.
– Jag har respekt för att många tycker att det är dyrt. Males samtidigt, att åka på semester är inte free of charge för någon, säger vd Stefan Sjöstrand.
1,2 miljarder blev det över när Skistar hade betalat alla sina utgifter mellan december och sista februari. Det visar bolagets kvartalsrapport som släpptes underneath morgonen. Det är det mest lönsamma kvartalet i bolagets historia.
Väldigt många besökare ligger bakom resultatet. Det har i stort sett varit fullbelagt varje dag. Dagen innan nyårsafton var den bästa dagen någonsin för Skistar, då över 76 000 besökte deras anläggningar.
– Underneath jul och nyår hade vi väldigt många röda dagar, där många av våra gäster passade på att ta långledigt, säger Stefan Sjöstrand, vd för Skistar.
Färre besökare innan påsk
Males de kommande veckorna är det färre som planerar att glida ned för backarna. Anledningen är den sena påsken.
– När påsken ligger så despatched som vecka 16 är det ofta svårt för oss att boka upp vecka 14 och 15. Själva påskveckan är väldigt populär, males veckorna innan är lite svårare. Males vi har ett historiskt sett bra läge, så det är ingen fara och färde, säger Stefan Sjöstrand.
Varför är det svårt att locka underneath veckorna innan påsk?
– Vi konkurrerar med grillen och trädgårdsarbetet. Dessutom kanske många har svårt att föreställa sig att det finns mycket snö i fjäll när det är plus 12 grader i Stockholm. Males det är nu som är den bästa tiden i fjällen, säger Stefan Sjöstrand.
Kritiken: Det är för dyrt
Skistar och de andra skidanläggningsbolagen har fått mycket kritik för att priserna ökat kraftigt. Inför årets skidsäsong höjde Skistar liftkortspriserna, som är en del av det som de säljer, med 5,8 procent. En undersökning från Länsförsäkringar visar att det kostar en tvåbarnsfamilj närmare 47 000 kronor att åka på skidsemester.
– Man kan komma betydligt billigare undan, Länsförsäkringar räknar in både restaurangbesök och mat. Om man tittar på de senaste undersökningarna så kostar det runt 25 000 att åka en vecka until fjällen, säger Stefan Sjöstrand.
Kan du förstå att det sticker i ögonen på barnfamiljer att ni gör rekordvinster när det är så dyrt?
– Jag har respekt för att många tycker att det är dyrt. Males samtidigt, att åka på semester är inte free of charge för någon, och i vårt fall fortsätter vi investera. Vi berättade i dag att vi bland annat bygger ett helt nytt skidområde i Vemdalen och bygger en ny gondollift i Trysil.
”Strävar efter att investera”
Kan kunderna ha något hopp om att de här höga vinsterna kommer dem until del genom exempelvis sänkta liftkortkostnader?
– Vår strävan har aldrig varit att höja priserna. Vi strävar efter att investera i våra anläggningar. Sen kanske den prishöjningen blir ett resultat av våra investeringar. Det är också ökad inflation, vilket också drabbar oss.
Males samtidigt gör ni rekordvinst, så något blir ju kvar?
– Ja, males vi återinvesterar den i verksamheten. De investeringarna är inte free of charge.