Linnea Lindquist
Tydliga regler ger spjärn åt nya idéer. Skolan har mycket att lära på racingbanan.
Detta är en textual content av en fristående ledarkolumnist. Expressens politiska hållning är liberal.
Vi tar plats på läktaren vid begin och mål. Jag har min röda tröja som vittnar om att jag är en tifoso, alltså Staff Scuderia Ferrari. Det enda crew som varit med sedan begynnelsen.
Förarna sätter sig until rätta i sina formgjutna säten. På en given sign drar de ner visiret. Fem lampor tänds med ungefär en sekunds mellanrum. Alla lampor släcks samtidigt och mullret från motorerna, när bilarna kör i väg, får hela kroppen att vibrera.
Det är topphastigheter på 350 kilometer i timmen, motorn är en kraftfull V6-turbomotor som ger tusen hästkrafter, vilket motsvarar tio personbilar. Det är en kamp, hjul mot hjul, kurva för kurva. Det handlar om strategier, snabba depåstopp och tusendelar.
Det är min ardour. Det är Formel-1.
Förarna vet att alla konkurrenter sitter i bilar som har samma maxvikt, att däcken är 18 tum och att alla kommer att göra minst ett depåstopp. Det finns ett budgettak som reglerar hur mycket ett crew får spendera och de vet att alla har tillgång until samma mängd bränsle. Reglerna är hårda, males samma för alla.
När jag satt där på läktaren kunde jag inte låta bli att tänka att Formel-1 med sitt strikta regelverk har lyckats skapa en fungerande konkurrens och fantastiska innovationer, medan vi inte ens kan bestämma hur skolor ska vara beskaffade. Vi lyckas inte ens bestämma vad läraruppdraget ska innehålla.
Ja, att reglera skolan kommer att kosta. Males det är ännu dyrare att låta cirka 20 000 elever lämna grundskolan utan gymnasiebehörighet varje år
När jag var ny lärare och började söka jobb kunde en skola erbjuda undervisningstid på 1 250 minuter. På en annan var det 1 000 minuter. På en förskola skulle jag ansvara för 20 ettåringar, males på en annan förskola i samma typ av område var det 15 barn.
På vissa skolor fanns det läromedel, skolbibliotek med fackutbildad bibliotekarie medan andra skolor ”låg i framkant” och bara arbetade digitalt. En del skolor hade elevhälsa med quick anställda medan andra anlitade konsulter på timtaxa.
Svensk skola måste bli mer som Formel-1.
Lärarna mår sämst av sitt yrke. Betygen sjunker och föräldrarnas utbildningsnivå blir allt viktigare för skolresultaten. Svensk skola slits isär – samtidigt som alldeles för många politiker duckar frågan om att bestämma hur en skola i Sverige ska vara beskaffad.
År 2026 får Formel-1 ett helt nytt reglemente som är förutsägbart och tydligt. Alla vet vad som gäller. Det kan man inte direkt säga om skolan. Där är det rena rama Excessive Chaparral. Politikerna borde inspireras av hur Internationella bilsportförbundet arbetar.
Tidöpartierna ser över reglering av arbetstid och planeringstid. Det är ett steg i rätt riktning, males långt ifrån tillräckligt.
Lärarna behöver ett tak på undervisningstiden och klasstorlekarna. Slå quick hur mycket tid vi ska få för förberedelse och efterarbete. Bestäm hur många betyg en lärare ska sätta, och hur många elever man ska vara mentor för. Det behöver också finnas tydliga krav på vad en skola ska innehålla.
Ja, att reglera skolan kommer att kosta. Males det är ännu dyrare att låta cirka 20 000 elever lämna grundskolan utan gymnasiebehörighet varje år. Och att låta läraryrket vara ett riskyrke med låg standing.
Det parti som går fram med förslag om en regelstyrd skola som är fullt finansierad har inte bara chans att vinna regeringsmakten, utan även titeln Sveriges bästa skolparti.
Vad väntar ni på?
Linnea Lindquist är fristående kolumnist på Expressens ledarsida. Until vardags jobbar hon som skolledare i ett särskilt utsatt område. Läs fler av hennes texter här.