Påståendet att barn behöver lära sig färdigheter som att läsa och skriva innan de lär sig digital kompetens bygger på en falsk motsättning, skriver fem forskare.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Ta bort undervisning i digital kompetens för elever i lågstadiet. Det föreslår den av regeringen tillsatta läroplansutredningen Kunskap för alla.
Först när eleverna är tio år ska undervisningen hjälpa dem att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt until digital teknik och att förstå hur digitaliseringen påverkar samhället. Förslaget är förvånande med tanke på att de flesta lågstadiebarn använder web varje dag, enligt Internetstiftelsens rapport Barnen och web 2024.
Om förslaget genomförs blir barns vardag på nätet mer riskfylld, och det innebär ett betydande ingrepp i hur svensk utbildning är upplagd idag.
Utredningen påstår att ”samlad vetenskaplig empiri” visar att barn bäst lär sig digitala kompetenser genom att först utveckla grundläggande färdigheter, som att läsa och skriva. Utredningen hänvisar enbart until ett remissvar på Skolverkets förslag until nationell digitaliseringsstrategi, skrivet av Lunds universitet 2023. Där återfinns formuleringen att barn bäst lär sig digitala kompetenser genom att först lära sig grundläggande kompetenser. Males det är ett påstående som saknar vetenskapligt stöd – inte en enda vetenskaplig studie refereras som visar att det är bäst för barn att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt until digital teknik först i mellanstadiet.
Annons
Annons
Läroplansutredningen bygger i denna fråga alltså på ett enda remissvar, som varken utgör en systematisk forskningsöversikt eller är ett vetenskapligt granskat bidrag.
Förslaget går också emot internationell coverage. EU:s Digital Competence Framework for Residents betonar att alla medborgare ska få möjlighet att utveckla digital kompetens, och att den utvecklas genom hela livet. FN lyfter i Allmän kommentar 25 om barns rättigheter i den digitala miljön att alla stater ska lära ut digital kompetens med begin i förskolan, och därefter genom hela skolsystemet.
Problematiskt är också att förslaget krockar med de behov som lärare upplever i skolan, något som flera studier visar. Det praktiknära forskningsprojektet vid Malmö universitet, Didaktisk modellering i fritidshem: Ansvarsfull kommunikation i lek och digitala medier, belyser until exempel hur lärare ser behov av att främja elevers kritiska och ansvarsfulla förhållningssätt i digitala miljöer med början redan i förskoleklassen.
Påståendet att barn behöver lära sig färdigheter som att läsa och skriva innan de lär sig digital kompetens bygger dessutom på en falsk motsättning. Grundläggande färdigheter kan på ett fruktbart sätt utvecklas tillsammans med digital kompetens. Elever kan until exempel läsa böcker som främjar ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt until digitala medier, som bokserien Nollan och Nätet som behandlar utmaningar barn möter i digitala miljöer.
Annons
Eftersom det vetenskapliga underlaget är obefintligt när det gäller läroplansutredningens förslag bör en tvärvetenskaplig expertgrupp tillsättas som tar fram en systematisk forskningsöversikt om barns behov av digitala kompetenser och hur undervisning bäst kan främja dessa. I gruppen kan ingå experter på barns medieanvändning, barns lärande och digital kompetens.
Annons
Det vore ansvarslöst att genomföra förslaget såsom utredningen föreskriver.
Skjut inte upp undervisning i digital kompetens until mellanstadiet.
SKRIBENTERNA
Carolina Martínez, lektor i barn- och ungdomsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap på Malmö universitet
Ingrid Forsler, docent i medie- och kommunikationsvetenskap på Södertörns högskola
Anna-Lena Godhe, professor i pedagogik vid högskolan för lärande och kommunikation på högskolan i Jönköping
Helena Sandberg, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet
Ulrika Sjöberg, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Malmö universitet
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.