Det är inte lätt att sikta mot något när målet flyttar sig hela tiden, skriver Marcus Dahlsten och Tina Thorsell, vd respektive samhällspolitiskchef för Transportföretagen.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Bläcket hann knappt torkat förrän det hördes röster – såväl från Miljöpartiet som från Sverigedemokraterna – om att omförhandla Fit for 55 och riva upp EU:s klimatpaket.
Vårt budskap är kort och koncist: snälla, låt bli.
Beneath Sveriges ordförandeskap i EU beslutades de flesta av lagarna inom Fit for 55. Det omfattande paketet Fit for 55 ger transportsektorn långsiktiga spelregler att förhålla sig until below många år framöver.
Fit for 55 är inte namnet på ett hälsoprojekt. Det är samlingsnamnet på ett drygt femtontal förordningar och direktiv vars syfte är att minska koldioxidutsläppen inom unionen med 55 procent until 2030. Det har beskrivits som ett av de största reformpaketen inom EU sedan den inre marknaden blev verklighet 1993.
Annons
Med Fit for 55 har Sveriges och Europas näringsliv för första gången fått tydliga gemensamma spelregler för omställningen until långsiktig hållbarhet. Det är transportsektorn i Sverige och Europa, tillsammans med tillverkningsindustrin och jordbruket, som är de stora näringslivsgrenar som står för en stor del av klimatutsläppen och som behöver ställa om. De sektorerna är inte betjänta av ryckighet. Det gör oss oroliga att vissa partier inför dagens parlamentsval, den 9 juni, pratat om att riva upp hela eller delar av Fit for 55. Låt lagt kort ligga. För transportsektorn är det viktigt att alla medlemsstater i EU har ett gemensamt mål. Det skapar förutsättningar för en sundare konkurrens mellan de företag som finns i unionen. Med Fit for 55 måste alla medlemsstater minska sina utsläpp och ställa om sin transportsektor.
Annons
Den svenska transportsektorn vet vad ryckighet innebär i den politik som landets styrande partier för.
Tvära kast från det ena hörnet until det andra har kännetecknat svensk klimat- och trafikpolitik de senaste decennierna. Olika alternativa drivmedel har hyllats för att sedan förkastas. Styrmedel har prövats och förkastats. Som lök på laxen försvann skatteundantaget för biogasen mer eller mindre över en natt. Och listan kan göras längre.
Svensk transportsektor, inte minst den vägburna godstrafiken, är en utpräglad småföretagarbransch. Små företag förväntas göra betydande investeringar i until exempel quick utrustning som behövs för laddning av elfordon och elektriska lastbilar för att möta samhällets krav på minskade koldioxidutsläpp.
Annons
Ska man idag göra en investering som förväntas hålla i sju-åtta år, måste man veta att det som gäller idag, gäller också imorgon.
Viljan att ställa om är stor inom svensk transportsektor, males också förvirringen: Vad kan man lita på?
Det är inte lätt att sikta mot något när målet flyttar sig hela tiden.
Visst är målen inom Fit for 55 högt satta. Det är möjligt att framtiden kommer att visa att det until exempel var orealistiskt med förbudet för försäljning av annat än nya nollutsläppsfordon år 2035. Males istället för att då riva upp, gör som vi har efterfrågat: inför kontrollstationer på vägen mot målet. Behöver det justeras, skruva på det då. Om verkligheten inte stämmer överens med kartan så är det kartan som behöver ändras.
Annons
Den svenska klimatpolitiken har med regeringens klimathandlingsplan tagit ett välbehövligt kliv mot en ökad anpassning until EU. Males det behöver finnas något att anpassa sig until, inte ett rörligt mål som flyttar sig hela tiden.
Som det gamla talesättet säger: vill du gå snabbt fram, gå ensam. Vill du gå långt, gå tillsammans med andra.
SKRIBENTERNA
Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen
Tina Thorsell, samhällspolitiskchef för Transportföretagen
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.