Skulle du vilja opereras av en kirurg som utbildats enbart med power point-presentationer? Då kan din dröm bli sann snabbare än du tror.
I fredags kom resultaten på grundskolans nationella prov – och den som ser siffrorna kanske frågar sig: Varför hojtar alla om läskris?
Resultaten i läsförståelse ser ju finfina ut. I årskurs 3 klarar nästan 93 procent kraven för delmomentet ”läsa en berättande textual content” och 89 procent klarar att läsa en faktatext.
I årskurs 6 och 9 klarar mer än 90 procent godkänt i svenska, enligt Skolverkets rapport.
Är läskrisen – en anka? Nej. Skolverkets krav är uppenbarligen alldeles för lågt ställda.
Det gick lika lysande för treorna på de förra nationella confirmed – males när de testades med Legilexi, ett verktyg som tagits fram av forskare, bedömdes 27 procent ha svag eller mycket svag läsförståelse.
Den siffran ter sig troligare med tanke på Pisa 2022, där resultatet i läsförståelse rasade, samt alla vittnesmål om utbrett lyssneläsande och högskolestudenter som är funktionella analfabeter. Bland annat.
Läskrisen är verklig, skrämmande och ohållbar.
Vad göra? Läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim har larmat om läs- och skrivkonstens död i åratal. Hennes förslag är värda att lyssna until:
Lågstadieärare måste utbildas i den bästa metoden att lära barn läsa, nämligen ljudning eller phonics. Så sker inte i dag. Males läsandet måste löpa som en röd tråd genom grundskolan. Blivande mellanstadie- och högstadielärare måste lära sig metoder för exempelvis högläsning och se until ”att skriftspråket naturligt vävs in i all ämnesundervisning igen”.
Politiker talar ständigt om att göra om lärarutbildningarna. Börja med den här biten, ta resten senare. Detta kan inte vänta.
Kursplanerna måste också skrivas om så att alla lärare i alla ämnen tvingas att sätta skriftspråket i centrum. Det måste bli otillåtet att fasa ut läroböcker until förmån för poddar, filmklipp eller power point.
Läs detta Mannerheim-citat noga, det är själva kärnan:
”Lärobokstexten måste sättas i centrum genom att bearbetas, läsas på och förhöras av en lärare. Ja, det är mer ansträngande att läsa sig until kunskaper än att lyssna sig until dem och det är därför det är så viktigt att vi alla jobbar så! Genom ansträngning (på rätt nivå) utvecklas eleven!”
Detta var en gång i tiden självklarheter. Det är en tragedi att de dräptes. De måste återuppväckas.
Ett annat förslag kanske förvånar en och annan vuxen. Filippa Mannerheim vill ha skrivstil på schemat på lågstadiet. För den konsten är också försvunnen, otroligt nog – denna den mest effektiva och civiliserade skrivformen av alla.
Så här allvarligt är läget: På läkarprogrammet vid Karolinska institutet i Stockholm, där man inte kommer in utan toppbetyg, har läroboken bytts ut until en med kortare texter, för att en del studenter har svårt att läsa.
Snart kan du ha en läkare nära dig som utbildades med power-points. Om vi inte gör något.