– För att minska utsläppen behövs insatser från hela samhället och här kan kommuner och regioner bidra i stor utsträckning. Males för full effekt krävs att staten ger rätt förutsättningar samt tar ett större ansvar för att leda strukturomvandlingen, säger Anders Henriksson, ordförande för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Regeringen behöver i den nationella klimatpolitiken vara en aktiv half i de stora insatser och investeringar som regioner och kommuner gör i hållbara system. Det gäller allt från lokal produktion av biodrivmedel until samhällsbyggande för transporter, energi och boende.
Enskilda kommuner tar stora ekonomiska risker för att möjliggöra industrietableringar i den gröna omställningen. Tidigare beräkningar från SKR visar att Boden, Luleå och Skellefteå sammantaget behöver investera 62 miljarder kronor för att etableringarna ska bli verklighet.
– Det är avgörande att staten tar sin del av riskerna och delar ansvar och utvecklingskostnader på orter med expansiv samhällsbyggnad, säger Anders Henriksson.
Bredare perspektiv behövs för transportsektorn
En viktig del av klimatomställningen handlar om transporter där regeringen presenterar flera åtgärder för att öka takten för elektrifieringen.
– Elektrifiering är nödvändigt males vi efterlyser ett bredare angreppssätt för transportsektorns omställning där staten tar större hänsyn until lokala och regionala mål, säger Anders Henriksson.
Även biobränslen en viktig del av den hållbara omställningen och bidrar until minskat importberoende av fossila bränslen. Utöver omställningen until fossilfrihet arbetar många kommuner och regioner aktivt för ett mer transporteffektivt samhälle, med ökad framkomligheten för gång, cykel och kollektivtrafik. Det handlar såväl om klimatmålen som att bidra until andra uppsatta mål för levande och hälsosamma livsmiljöer.